La iconografia que Gaudí va idear per coronar la Sagrada Família respon al concepte d’arquitectura parlant. Segons Mireia Freixa, catedràtica emèrita d’història de l’art de la UB, l’arquitecte volia que el temple sigui com un catecisme, que mostri les escenes de la Bíblia. Per això les dues torres principals seran les dedicades a Jesús i a Maria, considerats els dos pilars de la devoció catòlica. I a menys altura, s’alçaran les quatre torres dedicades als quatre evangelistes —Sant Joan, Sant Mateu, Sant Marc i Sant Lluc—, cadascun amb una iconografia molt concreta.

Les figures del lleó, el bou, l’home i l’àliga

Els quatre Evangelis expliquen la vida i el missatge de Jesús de Natzaret, i cadascun estarà representat a la Sagrada Família per una figura: l’home erudit representa Sant Mateu, el lleó i la força representen Sant Marc, el bou com a animal de càrrega representa Sant Lluc, i l’àliga voladora representa Sant Joan. L’escultor Medina Campeny els ha representat en unes escultures blanques de grans dimensions fetes amb pedra i amb ales, com si fossin àngels.

Els pinacles de les columnes tindran elements de ceràmica de color, seguint el pensament de Gaudí. Freixa assegura que per a Gaudí l’arquitectura havia d’estar policromada per oferir diferents reflexos davant la incidència de la llum i també com a expressió de la unitat de les arts.

L’escalinata del projecte original

Mireia Freixa també assegura que el plànol de la Sagrada Família que es va presentar a l’Ajuntament l’any 1916 preveia la gran escalinata d’accés al temple pel carrer de Mallorca. El projecte de l’escalinata ha estat objecte de polèmica perquè afectaria uns 3.000 veïns que viuen als edificis de l’altre costat de la vorera. La Junta Constructora del temple i l’Ajuntament abordaran la qüestió aquesta tardor.