Cues a l'AVE de l'Estació de Sants

La reunió entre els Mossos d’Esquadra, Adif i Renfe fa aflorar nous detalls de la falsa alarma de bomba d’aquest dimecres a l’estació de Sants, en què a petició dels Mossos es va tallar la circulació de totes les vies tant en sentit entrada com en sortida durant una hora i es van desallotjar els trens de les vies 3 i 4 de l’AVE després de rebre l’alerta d’un objecte sospitós que, finalment, es va comprovar que tan sols era una sivella d’un cinturó amb la forma d’una granada.

La reconstrucció cronològica dels fets ha permès detectar “disfuncions” en els procediments de treball. La primera irregularitat va ser que en detectar-se la maleta sospitosa, el personal de seguretat no va apartar-la ni es va retenir el passatger que la duia mentre es comprovava el contingut de l’equipatge.

El segon error, segons es desprèn de l’anàlisi feta, va ser que, conscients de la pífia, els mateixos agents de seguretat van voler aturar aquesta persona, però es van equivocar d’individu. Mentre es revisava l’equipatge d’un home que portava a sobre diverses bosses, la propietària de la maleta sospitosa ja havia accedit a l’AVE en direcció a Madrid-Atocha “sense adonar-se de l’alarma que s’havia generat”.

Posteriorment, es van revisar les càmeres de vigilància. A les 8.02 h van esbrinar que era en realitat una dona a qui es buscava, i van avisar als Mossos per tal de posar en marxa el dispositiu de reforç de la seguretat. No va ser fins a una hora i mitja després, a les 9.40 h, que la policia catalana va tenir constància que la passatgera havia pujat al tren de les 7.40. Aleshores ja era a Guadalajara. Se la va localitzar a les 10.30 hores. Ja a Atocha, el Cos Nacional de Policia va comprovar la maleta i va ser quan es va certificar que l’objecte sospitós era una sivella d’un cinturó amb la forma d’una granada.

Acorden millorar les comunicacions

Davant la seqüència dels fets,  han assegurat que l’incident “no va ser conseqüència d’un mal funcionament de les mesures de seguretat”, tot i que admeten que les mesures es poden “revisar i actualitzar”. Per tot plegat, han acordat millorar les comunicacions” per tal de reduir el temps d’avís en casos de possibles emergències, revisar el dimensionament dels recursos de seguretat i les funcions assignades al personal encarregat de les comprovacions. En aquest sentit, Adif s’ha compromès ha incrementar el personal de seguretat privada en hores punta.

A banda dels Mossos, l’empresa concessionària també ha obert una investigació interna i no descarta augmentar la seguretat a les vies de l’AVE si es creu necessari.

En un primer moment la policia catalana va apuntar a una “disfunció dels protocols de seguretat”. La principal hipòtesi que s’ha treballat a la reunió és que hi va haver alguna “negligència”, “errada humana” o “irregularitat” que va fallar en els controls de seguretat. Bàsicament buscaven l’explicació a dues qüestions: d’una banda, perquè l’agent de seguretat privada no va aturar la passatgera al mateix moment que va detectar-li la maleta amb l’objecte sospitós i d’altra banda, perquè ADIF va alertar els Mossos mitja hora després que la propietària de la maleta estigués embarcant.