Un equip multidisciplinari d’ELISAVA, l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona, ha creat el projecte VORA. Es tracta d’un prototip de mobiliari urbà per consolidar límits segurs als espais públics que els vianants han guanyat al vehicles motoritzats en el context de la crisi de la covid-19. Per provar-ne el funcionament s’ha instal·lat temporalment una d’aquestes grades de fusta al xamfrà social de l’Escola Sagrada Família.

Més seguretat i nous usos

L’Escola Sagrada Família va estrenar un xamfrà social a l’inici de curs dins del programa Protegim les Escoles, un projecte que sumarà més centres durant l’any 2021. Aquesta era una demanda de l’entorn educatiu des de feia temps per millorar els accessos i la seguretat al centre. Amb aquesta intervenció s’ha ampliat la vorera del carrer de Sardenya amb el carrer de Còrsega i, des de fa uns dies, s’ha instal·lat el prototip de mobiliari amb l’objectiu de fer-ne un testeig i veure com funciona.

Un nou espai de joc i educació

“És el primer cop que es posa al carrer i justament la idea és comprovar fins a quin punt funciona. Ens imaginàvem que funcionaria molt bé com un espai de joc, de joc lliure, però no ens imaginàvem que funcionaria tan bé com un espai educatiu“, explica Roger Paez, d’ELISAVA Research,

Per a l’escola aquestes grades mòbils els han permès “utilitzar la via pública, un espai públic tant en l’àmbit lúdic com en el lectiu“, apunta Núria Iranzo, professora de l’Escola Sagrada Família.

VORA té el suport de l’Ajuntament de Barcelona i l’Escola Sagrada Família. El projecte són estructures modulars fabricades digitalment que tenen diferents usos. Poden servir com a seients per descansar, escoltar una classe o veure un espectacle. Però també poden adaptar-se i transformar-se per activitats lúdiques, creant tobogans o rampes o una caseta de fusta a l’interior de l’estructura.

Codi obert per replicar el projecte

El projecte forma part de FURNISH, una iniciativa promoguda i finançada per la Unió Europea en què participen set equips de cinc ciutats d’Europa. Ara, aquests set prototips es provaran en situacions reals per millorar-ne el disseny. “Que pugui aplicar-se pràcticament a qualsevol lloc on et convingui tenir un límit segur, que generi nous usos i noves activitats educatives, de lleure o culturals”, assenyala Roger Paez, d’ELISAVA Research.

Els projectes es compartiran en codi obert per poder ser replicats a qualsevol part del món i adaptar-los a les necessitats de les diferents ciutats on s’està guanyant espai públic per als vianants.