L’Institut Barcelona Congrés, de Nou Barris, ha rebut el Premi Barcelona Innovació Educativa pel seu programa Presents, una iniciativa intergeneracional que converteix alumnes de tercer d’ESO en els entrenadors personals de persones grans. És una manera d’ajuntar passat i futur i fomentar els intercanvis de valors i d’emocions, al mateix temps que es fomenta l’exercici físic de la gent gran.

El projecte intergeneracional Presents

El projecte Presents es basa en una experiència que va dur a terme l’Equip d’Atenció Primària (EAP) Sant Antoni, del CAP Manso, amb alumnes de secundària dels Salesians. En aquest cas el CIS Cotxeres ha impulsat la col·laboració amb 20 alumnes de tercer d’ESO de l’assignatura Aprenentatge i servei. Amb l’ajuda de l’equip d’infermeres, els alumnes realitzen 18 sessions de taller amb nou persones grans, seleccionades a partir de diverses entitats i taules de treball. “Havien de ser persones autònomes amb les quals treballar diversos aspectes com la flexibilitat, la força, l’equilibri i el sistema cardiovascular”, explica Núria Jarabo, infermera del CIS Cotxeres Borbó implicada en el projecte. “És molt tendre perquè els ajudes a fer exercici i en veus l’evolució”, afirma Llovizna González, una de les alumnes participants.

Formació prèvia per fomentar l’empatia

A banda de fomentar l’exercici físic en persones grans en què es detecta sedentarisme, el projecte Presents és important sobretot per treballar el vincle i l’intercanvi generacionals. Per fomentar-los, s’ha treballat prèviament, durant els mesos de gener i febrer, des del centre sanitari i l’institut, sobre els dos col·lectius, amb xerrades i debats. “Avui dia la gent gran està una mica apartada, no és com abans, i els joves havien de saber què significa envellir. Se’ls ha explicat què ens passa físicament quan envellim, emocionalment, relacionalment —explica Núria Jarabo—, i amb els participants també creiem que havien de tenir una mica de coneixement de l’adolescència i tot el que comporta”.

Objectiu assolit

El resultat ha estat molt positiu. Els trios de dos alumnes i una persona gran s’han adoptat mútuament i han creat llaços de confiança i amistat. “Fomentar l’exercici dels avis és molt important, per un tema de salut, però penso que mentalment encara ha estat millor”, diu Eulàlia Omar, professora de l’Institut Barcelona Congrés. “El que són l’intercanvi de valors i les emocions jo els valoro molt positivament, sobretot de cara als alumnes. Crec que els està fent un gran bé en àmbit emocional”. Així ho corroboren alumnes participants com Daisy Cedeño: “M’ha arribat un munt perquè amb la meva àvia estic molt distant i en aquests darrers dies m’hi estic apropant més”.

L’Institut Barcelona Congrés avaluarà al final de curs el projecte però ara per ara tenen clar que voldrien continuar amb el programa, i fins i tot fer-lo extensiu a més alumnes i a tot el curs.