El Port Vell de Barcelona està a ple rendiment per acollir la Copa Amèrica 2024. La transformació dels espais ja ha començat i, de fet, s’ha accelerat per arribar a temps a l’estrena d’aquesta prova esportiva internacional. En total s’hi faran 17 actuacions a curt termini amb un cost total de 86 milions d’euros: 50 milions seran inversió pública i la resta, privada. Algunes ja estan en marxa i les més destacades es faran a la bocana nord.

El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i el director de Port Vell, David Pino, han especificat aquest dimecres els detalls dels diferents projectes, que es desenvoluparan en un temps rècord: 15 mesos. Ja han confirmat, per exemple, que tots els equips que participaran de la Copa Amèrica estaran instal·lats a la ciutat aquest mateix mes de juny. Per això ja se’ls han entregat la majoria dels espais que ocuparan perquè puguin començar a adequar-los.

Un bus nàutic per connectar amb la Rambla

Un dels projectes que destaca és la posada en marxa d’un bus nàutic, amb servei regular, per connectar el moll de Drassanes amb el moll de Llevant. D’aquesta manera es vol connectar les dues parts ara mateix més separades del Port Vell, la part més turística a tocar del Portal de la Pau i de l’estàtua de Colón a tocar del Maremàgnum i la part més amagada, la de la nova Bocana, just darrera de l’Hotel Vela i que ara es transformarà amb totes aquestes actuacions programades.

Si bé el projecte encara s’ha d’acabar de definir és molt possible que el bus nàutic disposi d’algunes parades com ara, el Moll de Pescadors o el mateix Maremàgnum. La licitació que es es farà és molt clara en un punt concret i és que els vaixells d’aquest servei funcionaran amb energia renovable. La redacció del concurs públic per adjudicar-lo es farà en el proper Consell d’Administració del Port de Barcelona el mes d’abril. Entrarà en funcionament el 2024 i tindrà un cost de més d’1 milió d’euros.

En paral·lel, el Port continua impulsant la transformació del moll d’Espanya, on hi ha el Maremàgnum —que es reformarà— i l’antic cinema Cinesa, que ja s’ha acabat d’enderrocar. Pel que fa a l’edifici de l’IMAX també es transformarà per oferir experiències digitals sobre la Copa Amèrica. Aquí s’hi instal·larà el projecte America’s Cup House i s’espera que el visitin 1,5 milions de persones. També es continuarà amb la remodelació de la Llotja de Pescadors.

Pel que fa a l’Institut de la Nàutica, concentrarà la seva activitat en dos edificis: el far i el del carrer de l’Escar, que serà ampliat i que acollirà els nous tallers del centre formatiu.

Trasllat de Baleària

Una altra de les actuacions destacades serà el trasllat de l’operativa de Baleària al moll Adossat, fet que alliberarà els usos marítims de la Terminal Drassanes, on s’emplaçarà la base de l’Emirates Team New Zealand. Segons els responsables del Port de Barcelona, aquest mateix mes d’abril Baleària ja deixarà d’operar en aquest espai. Ara bé, mantindrà un punt d’atenció al públic al World Trade Center i traslladarà els passatgers fins al moll Adossat amb autobusos.

La transformació del Port Vell també inclou dos projectes que s’executaran més endavant i que no estaran enllestits per la Copa Amèrica: la rehabilitació dels “tinglados” del moll Oriental i la rehabilitació de l’edifici històric de Portal de la Pau.