A l’Institut Miquel Tarradell, al cor del Raval, hi conviuen més de 40 llengües diferents. És un centre multicultural amb 28 anys d’experiència que s’ha convertit en un referent per l’acompanyament que l’equip docent fa als alumnes i l’arrelament al barri, amb col·laboracions permanents amb entitats com el CCCB i el MACBA. Ara s’ha reconegut la implicació del seu equip amb el Premi Ciutat de Barcelona 2024 en la categoria d’educació.

Suport acadèmic i emocional de tot l’alumnat

Molt més enllà de les qüestions acadèmiques, aquí el professorat està molt a prop d’alumnes i famílies. Els assessoren, ajuden a fer tràmits i també han estat presents quan han desnonat algunes famílies del barri, una qüestió que, diuen, és cada cop més freqüent. Des del punt de vista acadèmic, han apostat per les tutories personalitzades que permeten fer un seguiment individual en tota l’etapa de l’adolescència. “És molt positiu perquè és més fàcil crear un vincle, si hi ha aquestes tutories és més fàcil tenir confiança”, explica en Roc Tarrés Pujol, tutor del centre.

Quan arriben a l’institut el senten com un entorn segur, una segona casa. Estem pendents d’ells i ho valoren”
Lucía Callejón, cap d’estudis de l’Institut Miquel Tarradell

Aquest acompanyament és clau per evitar l’abandonament escolar. L’Ibrahim reconeix que sense la seva tutora, la Lucía Callejón, no se n’hauria sortit. Ara no només ha enllestit l’educació obligatòria, sinó que està acabant segon de batxillerat i ja pensa a ampliar la formació amb alguna branca de la informàtica.
Una situació similar relata la Harnnoor, que té clar que vol fer el Grau de Medicina. Subratlla que sempre ha tingut el suport dels professors i que a l’institut mai s’ha sentit sola, i explica: “Tots tenim almenys un professor de referència amb qui parlar”.

Vinculació amb les entitats culturals del Raval

Un altre dels aspectes reconeguts per l’Ajuntament de Barcelona per premiar el centre és l’arrelament al barri gràcies al treball en xarxa amb entitats culturals com el CCCB o el MACBA. La Rocío García Campoy, coordinadora del projecte Escola en residència, destaca que el més important és que aquest alumnat del Raval se senti “convidat a entrar en aquests equipaments culturals, que se’ls facin seus” i destaca que, gràcies a aquesta iniciativa, estan exposats a uns “aprenentatges que no serien accessibles, tenint contacte amb autèntics experts” en el que descriu com “una oportunitat única”.