Enmig de període electoral per les municipals del 28-M, les obres de l’L8 han entrat en el debat polític. La Generalitat de Catalunya s’ha mostrat “sorpresa” pel rebombori que ha generat l’anunci de l’ocupació del Parc de Joan Miró i, també, per la posició de l’Ajuntament de Barcelona. Fonts del Departament de Territori han explicat que el projecte és públic des del 2013 i que s’ha fet sempre amb el consistori. De fet, asseguren que estan oberts a trobar altres solucions, tot i que “ho veuen molt difícil“.

“Explorarem totes les opcions que hi hagin, no estem enrocats, però ja fa 9 anys que ho estudiem i és la millor solució“, han assegurat. Precisament aquest dimarts, els comuns porten a la Comissió d’Urbanisme una proposta per demanar “preservar el Parc Joan Miró de l’execució de les obres, pel que fa a la contaminació acústica, partícules en suspensió i evitar l’afectació o tala d’arbres”.

Un any i mig per negociar solucions

L’obra s’ha de licitar aquest estiu, i aleshores es començarà a preparar el terreny, però es calcula que encara es trigarà entre un any i mig i dos a començar a perforar el túnel ferroviari. És per aquest motiu que la Generalitat assegura que hi ha temps per a qualsevol canvi. La tuneladora començarà a treballar abans de l’estiu del 2025 i avançarà de mitjana entre 15 i 20 metres al dia.

Per això, es calcula que l’afectació màxima al Parc de Joan Miró serà d’un any, entre la primavera del 2025 i la del 2026, i paulatinament anirà baixant l’impacte.

El Paral·lel i Maria Cristina, les alternatives descartades

La logística d’aquesta gran obra requereix d’un espai molt gran: una hectàrea que inclou el magatzem de les dovelles metàl·liques que asseguren el forat al pas de la tuneladora, l’emmagatzematge de la sorra que es va extraient del túnel i les oficines.

Entre els emplaçaments que es van estudiar per a la infraestructura de les obres del túnel de l’L8 també hi havia l‘avinguda del Paral·lel i la de la Reina Maria Cristina, però es van descartar “per l’operativitat de l’obra i l’afectació al veïnat i els entorns”, segons han explicat a betevé fonts del Departament de Territori.

150 camions diaris per retirar terra

La dimensió d’aquesta obra és faraònica. Tindrà afectacions a la Gran Via, on s’hauran de reduir carrils de circulació, i des d’allà, a través d’un túnel amb una cinta transportadora, es traslladarà la terra fins al Parc de Joan Miró. Hi haurà 150 camions al dia que trauran la terra cap a fora de la ciutat, que entraran i sortiran del parc pel carrer de la Diputació.

En els dies de més feina, hi arribarà a haver 300 camions.