Les obres per allargar l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat i unir les estacions Plaça d’Espanya i Gràcia (L6) engegaran a l’estiu de 2023. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha presentat el concurs públic per a la construcció d’aquesta infraestructura, que suposarà una inversió total de 430 milions d’euros. Es tracta d’uns treballs d’envergadura, perquè s’han de construir quatre quilòmetres de túnel i tres noves estacions, a banda de l’ampliació de l’estació Plaça d’Espanya. El nou tram serà una realitat entre el 2029 i el 2030, amb un horitzó de cinc anys d’obres.

L’objectiu és connectar les línies Llobregat – Anoia i Barcelona – Vallès dels FGC en un trajecte de set minuts. Es calcula que el nou traçat permetrà guanyar 14 milions de passatgers anuals per a l’L8, i que en conjunt beneficiarà fins a 19 milions de viatgers a l’any —70.000 usuaris en un dia feiner.

Territori assegura que és una actuació que té “més beneficis que costos”. D’una banda, perquè amplia la xarxa interna de Barcelona, sobretot en una zona poc coberta pel metro; i de l’altra, millora l’accessibilitat ferroviària a la ciutat.

Aquestes són les noves estacions de l’L8 dels FGC que es crearan per unir Gràcia i Plaça d’Espanya

L’execució del túnel amb la tuneladora

El projecte inclou la construcció de més de quatre quilòmetres de túnel des de la plaça d’Espanya fins a l’estació de Gràcia de l’L6. L’execució del túnel es farà en gran part amb una tuneladora, que s’afegirà a la que ja treballa a l’L9, tot i que també es treballarà amb la tècnica de túnel en mina.

La túneladora dels ferrocarrils haurà de perforar a molta profunditat perquè les vies passaran a una fondària màxima de 52 metres. El traçat nou es construeix per sota d’altres infraestructures com túnels de metro i ferrocarrils, i fins i tot, un dipòsit d’aigua.

Per això, s’ha previst fer controls i auscultacions als túnels de l’L1 i l’L3 a la plaça d’Espanya, al túnel de l’L5, també als túnels d’Adif de les línies R1, R2, R3, R4 i AVE i al túnel actual de l’L6.

Les obres a l’L8 dels FGC es menjaran bona part del Parc de Joan Miró
Mentre durin els treballs serà la base d’operacions amb les oficines, magatzem de material i també és on arribarà la terra que extraurà la tuneladora

Tres noves estacions

El projecte preveu la construcció de tres noves estacions: Gràcia, Francesc Macià i Hospital Clínic i la remodelació i ampliació de Plaça d’espanya. La previsió és que les estacions siguin similars a les de l’L9, amb ascensors de gran capacitat que enllaçaran amb els vestíbuls. Per això, es farà un pou a cada estació.

L’estació d’Hospital Clínic se situarà al carrer del Comte d’Urgell, entre els carrers del Rosselló i de Còrsega, i connectarà amb l’L5. La de Francesc Macià també s’ubicarà a Comte d’Urgell, entre Buenos Aires i Francesc Macià, i permetrà l’intercanvi amb el Trambaix. Finalment, l’estació de Gràcia serà a la travessera de Gràcia, entre Balmes i la plaça de la Gal·la Placídia.

El tram de quatre quilòmetres també inclourà tres sortides d’emergència: a Gran Via -on hi haurà el pou d’atac-, al pas pel carrer de Consell de Cent i a Muntaner.

13.500 inspeccions als edificis de la zona

Abans que la màquina comenci a perforar el subsòl, Territori ha explicat que també realitzarà 13.500 inspeccions tècniques a habitatges i locals d’edificis ubicats en la zona d’influència de les obres. L’objectiu és deixar constància de l’estat actual dels edificis i si hi ha alguna patologia previa perquè no hi hagi perill.