Nova polèmica entorn els blocs de formigó que l’Ajuntament va instal·lar durant la pandèmia del coronavirus als carrers de Consell de Cent, Rocafort i Girona. La fiscal de seguretat viària de Barcelona investiga la seva legalitat. Tot plegat sorgeix arran de la denúncia de l’advocat Daniel Vosseler (que encapçala la plataforma Barcelona Ets Tu), en la qual argumenta que aquests blocs suposen un perill per a ciclistes i motoristes. Un informe pericial aportat per l’advocat considera que els bancs s’haurien de col·locar a les voreres o ser protegits per elements de contenció que evitin l’impacte dels vehicles.

Aquests elements es van instal·lar durant els mesos de desescalada per tal d’ampliar l’espai per als vianants al carrer i permetre més distància entre vianants amb l’objectiu d’evitar contagis. Els blocs es van situar a la calçada, on anteriorment hi havia cotxes aparcats i ara se solen utilitzar com a bancs per seure.

L’advocat Daniel Vosseler argumenta que col·locar blocs de formigó en una ciutat com Barcelona, que lidera el rànquing de motoristes a tot Europa i amb més de 60.000 persones que circulen en bici i en patinet és un perill i que augmenta el risc d’accident. Vosseler assegura que l’Eixample és una de les zones “amb una sinistralitat més alta de tot Europa”. “Cada any els accidents en aquest districte provoquen 3.000 ferits”, assegura, i ha afegit que col·locar blocs de formigó “a 40 centímetres de motocicletes i ciclistes” només pot agumentar els riscos.

Queixes dels motoristes i de l’oposició

No és la primera vegada que aquests blocs de formigó es qüestionen. El col·lectiu dels motoristes va demanar fa unes setmanes la seva retirada perquè considera que són perillosos en cas de caiguda. Des de JxC donen suport a aquesta demanda i, fins i tot, Elsa Artadi no va descartar en el seu moment la via judicial. La qüestió va arribar al ple municipal d’aquest mes de juliol. El PP va presentar un  prec escrit a l’alcaldessa per demanar-ne la retirada.

Colau defensa els blocs

Preguntada per la investigació contra els blocs de formigó, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha defensat aquest tipus d’actuacions, que “han vingut per quedar-se”. De fet, Colau ha descartat que la presència dels elements de formigó puguin suposar un risc per a la seguretat vial, i ha recordat que “més del 95 % dels accidents greus estan relacionats amb el cotxe i la moto”.

Precisament per mirar de reduir la sinistralitat i augmentar la seguretat, el govern municipal proposa seguir fent actuacions en l’espai públic com les de Consell de Cent: “És evident que hem de reduir la velocitat”.