(ACN) La xarxa d’espais familiars de criança municipals (EFCM) de Barcelona passarà de tenir 16 equipaments el curs passat a 20 en l’actual, amb unes 1.200 places. De moment, el curs ha començat amb 17 espais, amb la novetat de l’espai familiar Els Gats (a Sants-Montjuïc) i en els propers mesos se n’incorporaran dos a Nou Barris (als barris de la Trinitat Nova i Porta) i un altre a Sant Martí (la Verneda i la Pau).
Els espais de criança són una oferta educativa i de suport a les famílies amb infants menors de tres anys. La comissionada d’Educació, Maria Truñó, indica que sis de cada 10 infants d’aquesta edat no va ni a l’escola bressol municipal ni a la llar privada. Per això, el servei s’adreça sobretot a les famílies amb nens petits que no estan escolaritzats.
“Trencar la solitud de la criança”
Truñó ha reconegut que el servei encara és “poc conegut”, però l’objectiu és oferir un “entorn estimulant i segur” per trencar la solitud de la criança, sobretot de les mares que cuiden les criatures a casa.
Aquests centres s’ubiquen en equipaments de proximitat, com escoles bressol, centres cívics i casals de barri. La xarxa vol promoure el suport entre famílies i l’acompanyament professional a la criança tant des de la mirada d’educació com de salut.
Atenció educativa, sanitària i social
La comissionada d’Educació ha assenyalat que cada vegada hi arriben més mares soles d’orígens diversos ateses per Serveis Socials. També ha destacat més presència de pares i ho ha vinculat a “la millora dels permisos de paternitat, més enllà de les noves masculinitats i la tasca parental compartida”.
Els espais familiars incorporen la vessant d’intervenció socioeducativa, amb un acompanyament singularitzat per a famílies en situació de risc social ateses per Serveis Socials, que poden ser fins a un terç de les usuàries.
Els equips tenen una educadora social per a totes les sessions, una treballadora familiar per a l’espai de cures bàsiques d’higiene i alimentació, i una psicòloga per fer fins a quatre sessions familiars d’atenció i suport.