El final de les vacances de Nadal i l’empitjorament dels indicadors pandèmics han reobert el debat sobre la idoneïtat de la tornada a les aules, prevista per aquest 11 de gener. Alguns sindicats docents i també alguns experts reclamen que s’ajorni la reobertura dels centres, mentre que la Societat Catalana de Pediatria considera que no hi ha prou evidències científiques que justifiquin endarrerir el retorn a classe.
Aquest dijous la Societat Catalana de Pediatria s’ha mostrat a favor que les escoles puguin reprendre amb normalitat el curs escolar el proper dilluns. En un comunicat, donen suport a “mantenir les escoles obertes”, mentre les autoritats sanitàries no decideixin un “potencial confinament de tota la població”.
Diuen que no hi ha prou evidències científiques que justifiquin ajornar la reobertura i que no està demostrat que la nova variant britànica del coronavirus sigui més transmissible en infants.
Els sindicats reclamen classes segures
Des del sindicat USTEC no es posicionen sobre si cal o no tornar a les aules dilluns, però sí que reclamen que les classes siguin segures. En aquest sentit, demanen que es rebaixin les ràtios, que es comprin més mascaretes i que es contractin més docents. “Com a sindicat no ens correspon dir si escoles han d’estar obertes o no”, assegura Iolanda Segura, portaveu del sindicat. “Nosaltres volem presencialitat, però per fer-ho ens calen mesures”, adverteix.
Qui es posiciona a favor d’endarrerir la reobertura és el Sindicat de Professors de Secundària (ASPEC-SPS) . En un comunicat, ha demanat que s’ajorni l’obertura dels centres, almenys dues setmanes, en espera que la situació remeti. Consideren que, davant la situació pandèmica actual i les perspectives per als propers dies, l’obertura presencial dels centres d’ensenyament “és una irresponsabilitat.”
En la mateixa línia, 18 experts, com Salvador Macip, Álex Arenas o Oriol Mitjà, ja van demanar al Departament de Salut tancar temporalment els centres educatius fins que hi hagi un pla alternatiu, com fer classe per via telemàtica, per garantir la seguretat.
Què passa amb l’alumnat amb familiars de risc?
D’altra banda, el Síndic de Greuges de Catalunya es fixa en els alumnes que conviuen amb persones vulnerables. I ha demanat a Educació que creï un comitè per avaluar el risc d’anar a escola d’aquests alumnes.
Segons el síndic, els membres del comitè s’haurien d’encarregar de valorar el risc que suposaria l’escolarització presencial de l’alumnat que conviu amb progenitors, tutors legals o germans que acreditin una malaltia d’elevada complexitat o altres situacions de risc.
Proves PCR abans de tornar a les aules
Un altre punt de debat són les proves PCR al personal docent. L‘Associació de Directius de l’Educació Pública de Catalunya (Axia) lamenta que els tests no es facin abans de la reobertura de les escoles. La portaveu, Núria Prunés, ha dit a l’ACN que fer les proves abans de tornar a l’escola, i no quan comença, hauria donat més seguretat.
Des d’Axia asseguren que “naturalment les escoles han d’obrir, com van fer al setembre” però abans, diuen, s’haurien d’haver fet els cribratges per una reobertura “més segura per a tothom”, tant els treballadors com els alumnes. “Començar el dia 11 sense tenir els resultats i els cribratges fets pot resultar perjudicial per a tota la comunitat educativa”, lamenta.
El mateix reclamen des del col·lectiu de famílies Tornem a les Escoles, que demanava que els cribratges es fessin el 7 i 8 de gener. Consideren que aquestes proves avançades haurien fet la represa més segura.