La mort d’un repartidor de Glovo a Barcelona ha tornat a posar en el punt de mira l’empresa per les condicions laborals dels “riders”, que s’encarreguen de repartir comandes als clients. Aquest dijous la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC) i la plataforma Riders x Drets han demanat a Glovo que “posi fi al model de falsos autònoms” i reconegui tots els treballadors com a personal laboral.

Consideren que els repartidors “estan explotats” i no tenen reconeguts tots els seus drets. De fet, ja fa temps que ho denuncien: el 5 de juliol del 2017 van demandar Deliveroo a Inspecció de Treball i el 19 de juliol, Glovo. Segons Marc Casanovas, portaveu de la IAC, aquestes plataformes converteixen “el mercat de treball en una mena de joc de rol, i això està afectant la seguretat del treball”.

“Tots ens hem saltat algun semàfor per fer una comanda més per la pressió de l’empresa”, explica Núria Soto, delegada de Riders IAC. Assegura que Glovo li feia pressió a través de correus electrònics perquè els seus temps “eren baixos”. “La precarietat mata, aquestes empreses estan matant“, sentencia Soto. Exigeixen canvis: que l’empresa els doni d’alta com a treballadors, que se’ls faci formació en prevenció de riscos laborals i que cobrin un mínim per hora.

Glovo s’obre a negociar

Segons han explicat els representants dels repartidors, Glovo els ha instat a seure en una taula de diàleg per negociar. Ells però, critiquen que l’oferta arriba tard i, a més, després de la mort d’un treballador. Una de les condicions que posen per iniciar una possible negociació és que la companyia accepti la regularització dels riders.

A més, insten Inspecció de Treball a actuar d’ofici en aquests casos i fan una crida a la responsabilitat de les administracions. Des de Riders x Drets afirmen que ja hi ha comptabilitzats 13 casos de morts de repartidors a tot el món, que treballaven en plataformes amb un model similar al que fa servir Glovo.

Denúncia de la UGT

La queixa dels treballadors s’ha fet pública el mateix dia en què el sindicat UGT ha anunciat que ha presentat una denúncia davant de la Fiscalia de Barcelona contra Glovo. Acusen la plataforma d‘incomplir diversos articles del Codi penal i de la Llei de prevenció de riscos laborals i de “voler rentar-se les mans respecte al repartidor mort”.

Concretament, citen el comunicat que va fer l’empresa després de l’accident, en què afirmaven que la víctima no estava registrada com a treballador. Creuen que Glovo oculta que “a través de la seva aplicació informàtica coneix en tot moment des de quin telèfon es realitza l’acceptació de l’ordre de repartiment, i que, en aquest cas, no coincidia amb el corresponent a la persona que inicialment tenia assignada el referit compte de repartiment”.

La UGT afirma que no consta que Glovo hagi realitzat activitat formativa i sobre riscos laborals a les persones que realitzen els repartiments. El sindicat considera que l’empresa “dona ocupació simultàniament a una pluralitat de treballadors, que podrien ser diversos milers, sense comunicar-los l’alta en el règim general de la Seguretat Social“.