Un de cada cinc alumnes ha patit assetjament en algun moment de la seva etapa escolar. D’aquests, pràcticament un 17 % afirma haver patit “bullying”, mentre que un 2,4 % ha estat víctima de ciberbullying”. Aquestes són les dades que es desprenen del primer Baròmetre B-Resol, que analitza els casos d’assetjament, ciberassetjament, TCA i altres conflictes a l’entorn escolar. En aquest primer estudi hi han participat més de 2.000 alumnes d’ESO i batxillerat de 16 centres educatius de Catalunya (15), dos dels quals a Barcelona, i Andorra (1). Ho han fet a través d’una eina que permet als estudiants alertar de forma anònima sobre qualsevol d’aquests conflictes al seu centre escolar.

Menys víctimes d’assetjament en el darrer curs

Segons el baròmetre, en el curs 2018-2019, pràcticament un 6 % de l’alumnat ha viscut algun cas d’assetjament a l’aula en el darrer curs escolar. Aquesta xifra suposa una reducció d’un 80 % respecte a altres enquestes.  “El sol fet que els alumnes coneguin l’eina, fa que es redueixi el número de conflictes a l’aula”, afirma Maria Teixidor, cofundadora de B-resol. Tot i això, els creadors de l’eina alerten que no s’ha d’abaixar la guàrdia: “Un únic cas ja és molt. En tots els centres que han participat a l’estudi, com a mínim un alumne creu haver patit assetjament durant el darrer curs”, assegura Josep Fígols.

La denúncia dels companys és clau

En molts casos, la víctima no s’atreveix a denunciar els fets. Per això, els experts remarquen la importància de la resta d’alumnes. Segons l’estudi, en el darrer curs, per cada estudiant que ha patit “bullying”, cinc companys s’han estat testimonis. Una xifra que augmenta si es posa el focus sobre la vida escolar: pràcticament un 45 % dels estudiants reconeixen haver presenciat un cas d’assetjament. “És necessari que els testimonis denunciïn els casos en una etapa inicial i poder actuar al més aviat possible”, ha afirmat Maria Teixidor, cofundadora de B-resol.

Els trastorns alimentaris superen els casos de “bullying”

L’anorèxia, la bulímia i altres trastorns alimentaris també han entrat a les aules. En aquest cas, un 6,6 % dels alumnes reconeix haver patit algun problema d’aquest tipus durant el curs escolar, una dada que supera la de “bullying” i “ciberbullying” junts, situada en el 6,1 %. El que més preocupa els creadors del baròmetre, però, és el desconeixement que hi ha entre els estudiants: només un 60 % sap què signifiquen aquests trastorns. Per això, demanen a les administracions i a les escoles més feina de sensibilització.