Distreure’s al volant no és només una qüestió de responsabilitat, sinó també de salut. Ho assegura un estudi del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) que relaciona les infraccions a la carretera amb el TDAH, és a dir, el trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat. Després d’anys d’investigació, n’han tret conclusions: les persones que tenen aquesta patologia i no es tracten són més propenses a saltar-se la norma o a tenir accidents.

Miquel Casas, cap de Psiquiatria, Salut Mental i Addiccions del VHIR i líder de la recerca, en posa un exemple: “Si passen 100 persones per un punt negre [a la carretera], hi ha moltes més probabilitats que el TDAH s’estavelli que no pas els altres, que aniran atents”. L’estudi va començar l’any 2017 i l’equip que hi ha al darrere va aprofundint en la matèria. Els resultats de la primera fase són clars: una de cada cinc persones a qui s’ha retirat el carnet té TDAH i, en la majoria de casos, no se li havia ni diagnosticat ni tractat.

Més del 60 % de conductors a presó tenen TDAH

En aquesta primera fase es va analitzar una mostra de poc més de 600 persones que feien cursos al RACC per recuperar els punts del carnet de conduir. I els passos següents de la investigació demostren que la prevalença del trastorn s’eleva quan el delicte de trànsit s’agreuja: entre el 60 i el 70 per cent dels conductors que han acabat a la presó tenen TDAH. Amb tot, Casas afirma que les xifres són “molt importants” perquè les distraccions al volant tenen una explicació psicopatològica.

Al Vall d’Hebron apunten que la infracció més freqüent del col·lectiu és l’excés de velocitat i que, a més, solen ser reincidents. Els encarregats de l’estudi creuen que la revisió mèdica per obtenir el carnet hauria de ser més estricta i detectar, així, futurs conductors amb TDAH. La solució, diuen, no és no deixar-los conduir, sinó impulsar-ne la detecció i, després, el tractament.