El cartell de la campanya de l’Ajuntament d’enguany per al Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones no ha agradat a tothom i així s’ha fet sentir a xarxes socials, com Twitter. Una de les crítiques l’ha rebut per part de les mateixes treballadores municipals d’atenció a víctimes de violència masclista, que han demanat la retirada de la campanya sencera.
Les professionals del servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) asseguren que les imatges i la iconografia emprades frivolitzen amb les violències masclistes. A més, afirmen que el colom del cartell, a més de ser el símbol de pau, “té una representativitat religiosa que no entenem quin lloc ocupa aquí”. Finalment, tot i que diuen entendre que la campanya va adreçada a un públic jove afirmen que “no ens semblen les maneres“.
Exigim a l’Ajuntament la retirada de la campanya d’aquest 25 de novembre, Dia per l’Eliminació de les Violències vers les Dones.
Fa ús d’imatges e iconografia que frivolitza amb les violències masclistes; no volem una campanya de broma. https://t.co/maqCpI2uUj
— Assemblea Treballadores SARA (@AssembleaSara) November 16, 2020
De la seva banda, Elisenda Alamany, regidora del grup municipal d’ERC, s’ha mostrat sorpresa per l’enfocament del cartell que fa servir emoticones. Alamany afirma que s’ha posat en contacte amb la regidora de Feminismes, Laura Pérez, per transmetre que considera que és “un cartell blanc i antipunitivista”. La regidora d’ERC també ha afegit a la piulada que “el cartell desvirtua el missatge per a un públic ampli”.
Aquest matí m'ha sorprès l'enfocament del cartell de BCN per al 25N amb 🕊 i 🤗.
Per això, he escrit a la regidora de Feminismes del govern.
Li he transmès que em semblava un cartell blanc i antipunitivista i hem parlat del context i conjunt de la campanya 👇🏼 https://t.co/AftKjpEAL6— Elisenda Alamany (@Elisendalamany) November 17, 2020
🔥¿Por qué no me gusta la campaña #BCNantimasclista ?
Antes de nada, la campaña: ⬇️https://t.co/pX3WkcKKav
— Aida (@Aida_Lazaro_) November 18, 2020
Una campanya centrada en les violències masclistes en línia
A l’última enquesta sobre violència masclista de la Generalitat de Catalunya, l’any 2016, al voltant d’un 15 % de les barcelonines afirmaven que havien patit ciberassetjament en algun moment de les seves vides. La campanya municipal de cara al 25-N aposta per fer visible aquest tipus de violència masclista en línia oferint referents positius. L’objectiu, segons l’Ajuntament és que la gent jove la identifiqui i hi pugui fer front des del suport mutu.
La campanya està inspirada en l’obra de l’escriptora feminista Sara Ahmed, que posa el focus en l’establiment de vincles entre la teoria feminista i la vida quotidiana, i en l’artista Barbara Kruger. Consta de tres vídeos breus, d’un minut de durada cada un, sobre tres temes vinculats a la violència masclista en l’entorn digital: el control de la parella, el masclisme al món dels videojocs i l’escarni públic a les xarxes als perfils feministes. Als vídeos veiem tres joves interpretant situacions relacionades amb la violència digital basats en la històries quotidianes reals.
Segons el consistori, l’univers de la campanya veu de diferents estils propis de l’ambient digital juvenil com l’estètica dels videojocs i barreja d’elements de carrer i tipografies gòtiques de marques conegudes. A banda, les papallones presents al cartell i als vídeos simbolitzen les tres germanes Mirabal, assassinades el 25 de novembre del 1960, motiu que converteix el 25 de novembre en el Dia Internacional de l’Eliminiació de la Violència envers les Dones.