“Abans feia bàsquet tres dies i acrobàcies un, ara només de córrer una mica m’ofego i em marejo. No puc fer res”. Són paraules de la Júlia Verdú, una estudiant de 13 anys veïna d’Horta que va tenir la covid al gener i arrossega, des de llavors, símptomes que li impedeixen fer vida normal. Ha hagut de deixar els esports i ha tingut problemes per seguir el curs. Tot i que finalment ha pogut superar-lo, les afectacions cognitives li han posat molt díficil continuar amb les classes. Fatiga, ofec, pèrdua de concentració i memòria, i llacunes mentals que fan que estudiar sigui un repte, sovint impossible. “Em costa molt concentrar-me i als exàmens em quedo en blanc i em poso molt nerviosa”, conclou.

El perfil majoritari, entre 12 i 17 anys

L’impacte cognitiu de la covid persistent en els infants i adolescent és un fet. És minoritari i l’estudien a diari a la Unitat de Covid Persistent Pediàtrica de l’Hospital Germans Trias i Pujol, el primer espai d’aquest tipus de tot l’estat que fa el seguiment i rehabilitació d’un centenar de pacients, majoritàriament noies d’entre 12 i 17 anys. Estrenat al desembre del 2020, en plena pandèmia, encara no ha pogut donar l’alta a cap d’aquests menors que tot sovint requereixen, també, atenció psicològica. Des de la unitat han detectat que un 90 % dels pacients atesos han hagut de deixar les activitats extrescolars esportives o culturals perquè no podien seguir el ritme.

Baixada del rendiment acadèmic

L’impacte en el rendiment acadèmic és evident. Un 70 % dels alumnes amb covid persistent empitjoren les notes perquè tenen problemes de memòria i llacunes mentals. “Em costa molt més concentrar-me. Tinc mal de cap i se m’obliden coses, als exàmens a vegades no recordo conceptes, em quedo en blanc i em poso molt nerviosa.

No poder aguantar una jornada escolar sencera

El cansament mental acaba passant factura i la Júlia explica que ha tingut dificultats reals per arribar al final del dia, quan anava a classe. “Si hi anava al matí a la tarda ja no podia”. Com ella, a la meitat dels pacients cal adaptar-los l’horari escolar, perquè no poden aguantar la jornada sencera a l’institut.

La Júlia s’ha de sotmetre a revisions mèdiques per controlar la fatiga i pèrdua de força provocada per la covid persistent

Pacients amb ansietat i depressions lleus

Una pèrdua de facultats que passa factura i té un impacte emocional. Molts dels alumnes requereixen atenció psicològica, com explica la Maria Méndez, cap de Pediatria i coordinadora de la Unitat de Covid Persistent Pediàtrica de l’Hospital Germans Trias i Pujol. Han detectat que alguns pacients tenen símptomes lleus de depressió i ansietat que han requerit tractament. “És normal, passen de ser adolescents actius, a estar tot el dia asseguts al sofà, sense poder ni acabar de llegir el whatsapp”.

Aquesta unitat mèdica pionera a tot l’estat, encara no han pogut donar l’alta a cap d’aquests pacient perquè no estan recuperats del tot. Per això, la Júlia fa una crida, especialment als joves a prendre’s seriosament la malaltia “perquè passa factura i res no torna a ser com abans”.