Un de cada set infants a Catalunya tenen dificultats a l’hora d’entendre el que llegeixen. Aquesta, però, no és una dada nova. L’any 2011 la Fundació Bofill va detectar que una quantitat important d’infants patien aquesta problemàtica. Per aquest motiu va impulsar el projecte Lecxit.

Les petites dificultats que tenen els infants a l’hora d’entendre el que llegeixen els poden perjudicar en tots els àmbits de la vida. No tenir una bona comprensió lectora pot comportar un dèficit d’aprenentatge en altres matèries. De fet, si no es prenen mesures, l’infant pot tenir un llenguatge més pobre i dificultats per entendre qualsevol escrit en l’època adulta. Lluís Mas, coordinador de Lecxit, de la Fundació Bofill, ha explicat a betevé com “la comprensió lectora no s’associa només a la part acadèmica, sinó que és una competència que l’acompanya tota la vida. Tots els infants quan acaben la primària saben llegir, aprendre, però la mecànica lectora no vol dir entendre el que es llegeix”, comenta.

El programa Lecxit, fonamentat bàsicament en la tasca dels voluntaris, té dos objectius principals: que l’infant pugui millorar la comprensió lectora i que, alhora, pugui començar a gaudir de la lectura. Per aconseguir-ho, els voluntaris exploren les motivacions de cada participant per adaptar els textos, que es llegeixen setmanalment, a les seves preferències.

Lecxit necessita més voluntaris

Josep Maria Julià fa dos anys que és voluntari del programa Lecxit. Ajuda el Mahin a millorar la comprensió lectora. “El Mahin és un nen que llegeix molt bé però va tan ràpid que de vegades se salta paraules, i alguna vegada si la paraula que falta és un ‘no’, canvia completament el sentit de la frase. Amb altres nens el problema és quant a la comprensió, cada nen presenta una casuística diferent”, assegura.

I com el Josep Maria, fins a 1.800 voluntaris col·laboren en el projecte. La demanda, però, és cada cop més elevada, per això la Fundació Bofill fa una crida a través de la campanya “Comprendre la vida” per tal de poder ampliar la xarxa de voluntariat. Tothom qui hi estigui interessat es pot adreçar a la fundació o a través del web www.comprendrelavida.cat.

El professorat confirma l’efectivitat de Lecxit

Els experts consideren que la comprensió lectora afecta totes les matèries que formen part de l’educació d’un infant. A l’Escola Milà i Fontanals, han constatat que el rendiment dels 22 infants que participen en el programa augmenta. “La comprensió lectora és la base per aconseguir que totes les matèries flueixin. També hem detectat que van agafant el plaer per la lectura. Encara no ens hem trobat mai un alumne que ens digui que el mètode no funciona”, comenta Mònica Cillero, cap estudis de l’Escola Milà i Fontanals.