Un cop per setmana el Mohammed es troba amb un voluntari a la biblioteca de l'escola per llegir durant una hora en català. MOHAMED HARIS, alumne "M'ho passo bé perquè ens ajuden a aprendre a llegir." L'intercanvi és mutu. JOAN LLONGUERAS, voluntari "Tractar amb nens i dóna-los un cop de mà, em va semblar que era una cosa molt interessant i aquí estic provant-ho i ens va molt bé perquè amb aquests nens que hi posen tanta bona voluntat i en saben tant, que em sembla que aprendrem més nosaltres que ells." La iniciativa ha estat bateja com Lecxit i, de moment, s'ha iniciat en deu escoles de Catalunya, dues de les quals són a Barcelona. Un projecte que pel Departament d'Ensenyament exemplifica la normalitat i la validesa del model educatiu català. Per això quan s'ha presentat, la consellera no ha parlat de la resolució del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. En canvi, s'ha adreçat als 20 alumnes de quart de primària que participen en aquest programa per insistir en la importància d'entendre allò que llegeixen. IRENE RIGAU, consellera d'Ensenyament "Fixeu-vos que llegir és com parlar i respirar i, per això, el que volem és que aprengueu a llegir molt bé, perquè volem que a Catalunya, els nois i els noies el dia de demà sigueu persones que trobeu millors feines i sigueu, evidentment, persones cultes." A més de millorar la comprensió lectora dels nens, l'objectiu final és la lluita contra el fracàs escolar. Lecxit vol arribar d'aquí a dos anys a 1.700 alumnes i per fer-ho abans haurà d'aconseguir uns dos mil voluntaris.

A Catalunya, segons les dades de l’informe PISA, aproximadament un 14% dels infants de primària tenen un nivell de comprensió lectora baix. A aquesta dada, s’hi suma que el 31% dels alumnes amb alt rendiment llegeixen entre una i dues hores al dia, mentre que només el 6% dels alumnes amb baix rendiment llegeixen durant aquest temps. Segons aquesta mateixa avaluació, l’alumnat que gaudeix de la lectura obté puntuacions superiors a les de l’alumnat que no en gaudeix.

Per això s’ha dissenyat Lecxit, un programa de lectura per a l’èxit educatiu. Es tracta d’un projecte pioner a Catalunya que té com a objectiu millorar la comprensió lectora d’infants amb dificultats en aquesta matèria, a través del suport individualitzat i continuat de persones voluntàries. La iniciativa ha estat promoguda per la Fundació La Caixa, la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Ensenyament.