(ACN) L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una prova pilot de l’Oficina Virtual d’Atenció Ciutadana Social (OVACS) per reduir la bretxa digital i facilitar l’accés de la població als tràmits d’ajudes comunitàries de forma virtual. El projecte pilot es va iniciar el juliol al Centre de Vida Comunitària de Trinitat Vella i, segons la gerent de l’àrea de Drets Socials, Laia Claverol, funcionarà fins a finals de desembre amb l’objectiu d’agregar més d’un tràmit de diferents oficines de la ciutat en un mateix punt.

La llei de dependència, la sol·licitud de la T-Usual bonificada o els certificats energètics són algunes de les gestions que la ciutadania pot fer a l’OVACS de Trinitat Vella.

Videoconferències amb professionals

El consistori explica que, fins al 31 de desembre, els veïns dels barris de Sant Andreu, Baró de Viver, Trinitat Vella i Bon Pastor poden fer ús d’aquest nou sistema que permet connectar-se a través de videoconferència amb professionals de diferents serveis socials que hi ha repartits al territori, amb el suport d’una persona que l’acompanyarà i guiarà.

Segons la tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laura Pérez, la voluntat del consistori és “millorar la resposta als diferents problemes socials i facilitar l’accés als serveis socials“, amb l’ús de les eines digitals i la intel·ligència digital per tal de reduir el temps que els usuaris destinen als tràmits de serveis socials.

Per la seva banda, Clavero considera que amb el punt d’atenció “virtualitzada” de Trinitat Vella “s’evita el traspàs d’informació i els desplaçaments innecessaris“. La prova pilot permetrà “veure com incorporar els punts OVACS en diferents llocs de la ciutat”.

També impulsen un sistema d’intel·ligència artificial intern

L’àrea de drets socials de l’Ajuntament de Barcelona també ha impulsat un sistema d’intel·ligència artificial per donar servei als mateixos treballadors del departament. Es tracta del sistema DPR (Demandes, Problemes, Recursos), un mecanisme intern per donar suport a les decisions que prenen els professionals quan atenen una persona als Centres de Serveis Socials.

Segons Pérez, el sistema funciona amb eines d’intel·ligència artificial avançada, que, després que l’usuari hagi explicat la seva situació, recullen l’experiència passada de casos similars i ofereixen al professional diferents propostes de diagnosi i recursos.