La ciutat es prepara per a un confinament més estricte per combatre el coronavirus. Fa just 16 dies que el Govern espanyol va decretar l’estat d’alarma durant dues setmanes per mirar de minimitzar els contagis de la pandèmia. Un cop acabat aquest període, l’aïllament domiciliari de la població s’ha prolongat dues setmanes més i també s’han restringit les activitats permeses, limitant-les als serveis essencials. Aquesta mesura ja està en vigor, però les empreses tenen fins a aquest dimarts de moratòria per adaptar-se i tancar els negocis. Malgrat aquest fet, l‘activitat a la ciutat ja s’ha reduït a mínims en tots els àmbits: el transport públic, el trànsit rodat, el consum energètic, les obres i les empreses.

Cau un 25 % el consum elèctric

Un dels efectes de l’enduriment de l’estat d’alarma és que moltes empreses ja han aturat màquines. En alguns polígons com el de la Zona Franca, el paisatge semidesert contrasta molt amb el ritme habitual de feina en aquesta part de la ciutat. Alguns negocis han rebaixat al mínim el volum de feina i d’altres enllesteixen el tancament durant les properes setmanes. Una de les conseqüències és que hi ha hagut un descens considerable del consum elèctric al Barcelonès. Segons Endesa, entre les 11 del matí i la una és el moment del dia en què habitualment hi ha més despesa energètica. I aquest dilluns el consum s’ha reduït un 25,63 % respecte al dilluns 2 de març, abans de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma.

Torna a baixar el transport públic

Tal com ha estat tendència les darreres setmanes, continua el descens en l’ús del transport públic. Fins a les 7 h s’han produït un 76 % menys de validacions respecte a un dia normal i un 6 % menys que divendres de la setmana passada. A les 9 h la caiguda del passatge ha estat del 89 % i un 3 % en relació també amb divendres. A més, l’ocupació mitjana dels trens els darrers dies és del 10 %. També s’ha notat un descens a Rodalies del 91,69 %, mentre que als Ferrocarrils de la Generalitat la reducció ha estat del 93, 2 % de mitjana a les línies metropolitanes.

Grans artèries buides

Una de les imatges més insòlites que està deixant l’estat d’alarma és la dels carrers com el d’Aragó, l’avinguda Diagonal i la Gran Via pràcticament buits. Les dades de circulació també ho avalen. El trànsit a l’àrea metropolitana de dilluns ha baixat un 74,43 % de sortida i un 75,72 % d’entrada. I comparant les dades amb dilluns passat, el descens ha estat del 35,65 % de sortida i del 31, 95 % d’entrada.

Obres parades

També s’ha notat com pràcticament ha desaparegut l’activitat a les obres que hi ha en marxa a Barcelona. L’Ajuntament ja va paralitzar 72 obres públiques i, posteriorment, la Generalitat també va aplicar la mesura. Amb l’entrada en vigor de les restriccions laborals noves, també s’atura l’obra privada.

Serveis en dubte

Algunes empreses, però, encara tenen dubtes sobre com els afecta el decret. És el cas, per exemple, d’Alex Yll, gerent d’Ecolider. Explica que ells subministren productes d’impressió com tòners i cartutxos de tinta a negocis de primera necessitat com benzineres i hospitals: “D’alguna manera necessiten el meu producte per poder funcionar. Aquest marc que es genera és una mica confús, però jo entenc que puc seguir treballant”, afirma.

També continuen treballant les empreses de repartiment, com Glovo o Deliveroo, però els “riders” denuncien que la majoria de serveis que fan aquests dies no són essencials.