El confinament afecta especialment els infants i adolescents, que des del 13 de març no poden anar a l’escola per la crisi sanitària del coronavirus. Una de les qüestions que preocupen a moltes famílies és si podran acabar el curs escolar. Ara per ara, encara no se sap si un cop es normalitzi la situació, les classes es reprendran amb normalitat. Tampoc no ho saben les direccions dels centres escolars, la majoria dels quals, ja fa dies que envien indicacions a les famílies a través de correus electrònics.

Aquest dilluns, el Departament d’Educació enviarà un document a totes les escoles amb les directrius que s’hauran de seguir. El principal objectiu, segons el departament, és “donar continuïtat a l’activitat formativa per ajudar a mantenir els hàbits i el procés d’aprenentatge amb propostes educatives”. Remarca, però, que “no s’ha d’oblidar, que el seguiment tutorial i el suport emocional a l’alumnat i a les famílies prenen en aquest context més rellevància, especialment, en el cas de l’alumnat que té més dificultats”.

L’inici del tercer trimestre es farà en període de confinament

Pel que fa a l’avaluació, el Departament estableix que el segon trimestre s’avaluarà  fins al 12 de març, amb les observacions obtingudes fins aquell moment. Els informes per alumnat i famílies es podran lliurar un cop es normalitzi l’activitat acadèmica, malgrat que alguns centres ja els han tramès a les famílies.

Probablement, l’inici de la tercera avaluació (que hauria de començar el 14 d’abril, després de la Setmana Santa) es farà encara en període de confinament, segons Educació. Per aquest motiu, el departament assenyala que “la docència haurà de ser virtual”. L’avaluació afegeix, haurà de tenir tenint en compte les limitacions de cada alumne. A partir del 13 d’abril, la Generalitat es tornarà a comunicar amb les direccions dels centres per establir noves orientacions.

I com es comuniquen alumnes i docents?

Les directrius del Departament d’Educació estableixen que la interacció entre l’escola i els alumnes s’ha de poder garantir a partir de diferents mitjans, que en permeti el retorn. Per  exemple, amb l’enviament de fotografies dels treballs o l’enviament de documents digitals. La situació actual “afecta especialment l’alumnat dels centres en entorns socioeconòmics desafavorits. En aquests casos, cal utilitzar tots els recursos tecnològics a l’abast per acompanyar l’alumnat durant aquests dies de confinament”. Afegeix que això pot ser a través de correus electrònics, trucades telefòniques o whatsapp.

Sense pressió per acabar els programes

Donada la situació d’excepcionalitat, Educació recorda que les activitats que s’organitzin han de defugir de “la necessitat i la pressió d’acabar els programes”. Així, per exemple, es recomana fer propostes inclusives i setmanals. Afegeix que “les tasques realitzades durant el confinament han de suposar un valor afegit en l’avaluació de l’alumne, i no una penalització, ja que no es pot garantir que tots els alumnes disposin de les condicions materials adequades per a portar-les a terme a distància”.