(ACN/redacció) Les proves de competències bàsiques que els alumnes de 4t d’ESO van afrontar al març mostren un descens en el nivell acadèmic, segons els resultats que ha publicat el Consell Superior d’Avaluació de la Generalitat avançats per ‘La Vanguardia’. Educació assenyala que la pandèmia i el tancament de centres “han incidit” en els resultats “pel que fa a l’efecte mitigador de l’escola en les desigualtats” entre alumnes.

L’informe, consultat per l’ACN, mostra que els resultats de llengües catalana i castellana superen els 70 punts de mitjana (74,1 i 75,2 respectivament). En tots dos casos és una nota més baixa que el 2021. En concret, en català baixa 2,4 punts i es queda al mateix nivell que el 2020. En castellà s’observa un descens de 2,8 punts, que trenca la progressió dels últims anys. Amb aquestes notes, l’informe sosté que “hi ha evidències per continuar afirmant que el sistema educatiu català proporciona un coneixement equiparable de les dues llengües oficials a Catalunya en acabar l’educació obligatòria”.

Matemàtiques, la nota més baixa des del 2012

Pel que fa a anglès, la nota és més baixa que a català o castellà, de 68,4, i encara ho és més en competències matemàtica (61,2) i cientificotecnològica (63,7). La puntuació en matemàtiques cau més de cinc punts respecte a l’edició anterior i es queda el valor més baix de tota la sèrie, des del 2012. En anglès, la baixada és de 2,1 punts, que se sumen al descens de 4,2 punts que ja va experimentar el 2021. El descens més discret és en competència cientificotecnològica, de 0,2 punts, que manté l’estabilitat dels tres darrers anys.

Educació atribueix els resultats als efectes de la covid

Fonts d’Educació consultades per l’ACN apunten que el tancament de centres a causa de la covid-19 ha incidit en els resultats de les diferents matèries per “l’efecte mitigador de l’escola en les desigualtats entre l’alumnat”. En posen com a exemple la bretxa de gènere en competència matemàtica o en el cas del català, amb l’escola com el lloc on se n’incrementa el coneixement. 

El departament sosté que hi ha matèries en què és “imprescindible tenir models per aprendre, com ara les llengües o les matemàtiques”. Per això, treballaran l’anàlisi de dades de centres “amb Inspecció per donar la resposta necessària a cada centre”. El Consell Superior d’Avaluació complementarà els resultats amb l’anàlisi del context de l’alumnat de 4t d’ESO, en un informe que publicarà després de l’estiu.