Un total de 13.713 alumnes de sisè de primària de la ciutat han fet aquest dimarts al matí les proves d’avaluació de competències bàsiques. Uns exàmens que es fan després que l’any passat es van suspendre per la pandèmia del coronavirus. Els controls s’allargaran tres dies.

Aquest dimarts els alumnes han enllestit les proves de llengua castellana, on han provat la comprensió lectora, amb textos de Jordi Sierra i Fabra i una publicació Cavall Fort, i finalment han escoltat un text llegit i han hagut de respondre preguntes sobre els tres textos. A la segona part del matí, els estudiants han posat a prova les matemàtiques. Aquest dimecres s’avaluaran la llengua catalana i llengua estrangera (anglès i/o francès); i el dijous 6 de maig es farà la prova de coneixement del medi natural.

Una de les novetats d’aquesta edició és que els correctors faran servir una plataforma digital que els agilitzarà el procés de correcció. Si bé en l’edició anterior ja van fer servir una plataforma similar, només podien corregir les preguntes de resposta única. Enguany, també els permetrà, per primera vegada, corregir les preguntes de resposta oberta i les redaccions perquè el sistema escaneja tant les respostes tipus test com les redactades. Aquesta eina ja s’ha fet servir en les proves de quart d’ESO.

Les proves duren tres dies i no afecten a les notes de cada alumne.

Sense impacte en l’avaluació final

L’objectiu de les proves és diagnòstic. És a dir, serveixen per determinar si s’han assolit les competències bàsiques en algunes matèries, però en cap cas no determinen si s’ha superat l’etapa educativa. Tampoc no té cap tipus d’impacte en les avaluacions de final de curs.

Els estudiants, provinents d’un total de 2.268 centres catalans tant públics com concertats i privats.

A l’Escola La Sedeta de Gràcia, el gruix dels estudiants de sisè han destacat que afronten les proves “amb una mica de nervis, però preparats”, ja que durant el curs han anat fent simulacres per acabar la prova en una hora i també saber respondre les preguntes tipus test, seguint les instruccions. Com assenyala el tutor de sisè de l’escola, Josep Moneo, els estudiants “estan preparats” i se’ns surten força bé perquè les proves “no són molt dfícils” i avaluen els continguts que els alumnes han anat treballant al llarg de tota la primària.

Cada prova té una durada màxima d’una hora.

L’aFFaC demana no fer les proves

L’aFFaC – Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya demana, un any més, que l’alumnat i les famílies, desobeeixin i no facin les proves de competències bàsiques. Diuen que haurien d’avaluar el sistema educatiu en lloc de l’alumnat. Critiquen que amb aquests controls no es fa una anàlisi prospectiva dels problemes socioculturals i econòmics que pateixen molts alumnes.

Des de l’aFFaC afegeixen que el que es busca és fer un rànquing de centres educatius públics que competeixen entre si, i lamenten que hi ha una sobreavaluació innecessària dels infants, que ja han de sotmetre’s a les proves habituals que ja fan al llarg del curs.