A Barcelona, més de 18.000 famílies estan adherides al bo social, un descompte en la factura elèctrica per ajudar les persones vulnerables a pagar el consum. D’aquestes, 9.800 són famílies vulnerables, que tenen un descompte del 60 % de la factura, mentre que 8.300 tenen vulnerabilitat severa i no han de pagar el 70 % dels rebuts de la llum. Durant el 2021 van augmentar en 1.600, un 10 %, les famílies que tenen accés a aquesta bonificació.
El bo social, segons Endesa, pot pal·liar l’augment del preu de l’electricitat, que ha superat rècords. La companyia assegura que ha notat un increment de persones que s’adrecen a les oficines d’atenció al client perquè tenen problemes per pagar la factura de la llum. “La solució és el bo social i, en el cas de no poder-hi accedir, que estiguin ben assessorats perquè paguin el mínim possible”, ha assegurat el responsable d’Atenció al Client d’Endesa a Catalunya, Miquel Funes, en una entrevista al programa ‘Via 15‘.
Així mateix, des de l’elèctrica recorden que el bo social caduca i que s’ha de renovar cada dos anys. En aquest sentit, a 2.339 famílies barcelonines els caduca durant el primer trimestre del 2022. Endesa recorda que ha de ser cada consumidor el que s’adreci a l’empresa per fer la renovació i demostrar que continua complint els requisits per obtenir el descompte.
A més, el 30 d’abril acabarà la bonificació especial aprovada per reial decret llei i que està vigent des del 26 d’octubre. A partir de llavors, les persones vulnerables tornaran a tenir la bonificació del 25 % (en lloc del 60 % actual) i les que pateixen vulnerabilitat severa tornaran al descompte del 40 %, en lloc del 70 %.
L’APE diu que el bo social no funciona
L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) discrepa totalment d’Endesa sobre aquest descompte en la factura de la llum. La portaveu de l’entitat, Maria Campuzano, assegura que “el bo social no funiona” i que s’ha de buscar un altre model. Un dels principals problemes d’aquesta bonificació són els barems. Segons l’APE, molta gent que té problemes per pagar la factura elèctrica no compleix els requisits per obtenir-lo: “Per exemple, una parella que visqui a Barcelona i cobrin 1.000 euros entre els dos ja no pot sol·licitar el bo social, si han de pagar lloguer, el menjar i altres béns bàsics, no arriben”, assegura Campuzano.
A més, afegeix que els tràmits per aconseguir-los són molt enrevessats i llargs, i que requereixen molta documentació per part de les famílies que el demanen. Aconseguir-lo, doncs, no és un procés fàcil. Per tot plegat, l’APE proposa que es faci una tarifació social que cobri de forma progressiva segons els ingressos de cada nucli familiar.