Les famílies del Jose i del Jordi, juntament amb una trentena més, han acudit aquest dijous al matí a la seu que Endesa té a la Gran Via cantonada Balmes per poder renovar el bo social que els permetrà tenir descomptes a la factura de la llum. Asseguren que els treballadors els han dit que aquesta gestió es pot fer únicament per internet i, per això, han demanat fulls de reclamacions. La portaveu de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, María Campuzano, afirma que “Endesa està incomplint la legislació que els obliga a tramitar aquest bo social a les oficines comercialitzadores”. Campuzano afegeix, a més, que la bretxa digital afecta especialment als més grans de 55 i els pensionistes, que són un dels col·lectius a qui va dirigit el bo social.

Fonts d’Endesa, però, neguen les acusacions i asseguren que el tràmit es pot fer per diverses vies, tant presencialment com a distància. Així, afirmen que el consumidor té l’opció d’anar-hi en persona, o bé de fer la gestió per telèfon, per fax o per via telemàtica.

L’APE considera que el bo social és insuficient

De de l’APE consideren, a més, que els descomptes que ofereix el bo social són insuficients per a moltes famílies. Creuen que els requisits per accedir-hi són molt limitats, ja que els barems de renta establerts són molt baixos, i denuncien que no es tenen en compte condicions de la llar com, per exemple, si la instal·lació és elèctrica o de gas.

La portaveu de l’entitat, María Campuzano, sosté també que la protecció contra els talls de subministrament és nul·la, ja que diu que tota la responsabilitat recau en l’Administració. Si aquesta no paga el 50 % de la factura, diu, la família quedarà desprotegida. En aquest sentit, Campuzano creu que amb la nova regulació es perd una oportunitat de disposar a tot l’estat de la Llei (24/2015) que hi ha a Catalunya. Amb legislació catalana, les companyies energètiques han de posar-se en contacte amb serveis socials abans de procedir a fer cap tall de subministrament.