Les associacions i federacions de veïns de les cinc ciutats que estan involucrades en l’Eix Besòs —Barcelona, Badalona, Montcada i Reixac, Santa Coloma i Sant Adrià de Besòs— avisen que la situació de la zona empitjora crisi rere crisi i, si no s’actua amb rapidesa, encara pot anar a més. Destaquen els problemes de transport públic, activitat econòmica i habitatge, en una zona on encara hi ha edificis amb aluminosi.

Reunió amb els cinc alcaldes

Des de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) recorden que ja tenien plantejada pel mes d’octubre una reunió amb els cinc alcaldes de les ciutats per parlar dels problemes de la zona, però la covid-19 ha obligat a posposar-la com a mínim fins al novembre. Els veïns avisen que la situació és insostenible i cal abordar els problemes del Besòs amb “valentia i determinació”.

També són conscients que les inversions necessàries no les podran assumir únicament els ajuntaments i que caldrà la participació de l’Estat, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana, però diuen que les transformacions les ha d’encapçalar el món local.

Encara hi ha edificis amb aluminosi

Des de la FAVB denuncien que els barris del Besòs arrosseguen problemàtiques socials des del franquisme, però també creuen que l’únic desllorigador de la situació passa per dotar de més infraestructures la zona. Els veïns posen el focus en quatre eixos fonamentals per millorar la seva vida: l’habitatge públic, la mobilitat, el medi ambient i l’activitat econòmica. 

En aquest sentit les associacions de veïns assenyalen que en projectes especialment importants per a la zona com el de les Tres Xemeneies o el de l’Agenda Besòs no s’estan tenint en compte les seves propostes o simplement no els criden per participar-hi.

Ara mateix, sobre la taula els veïns creuen que cal posar remei urgent als problemes de les connexions ferroviàries i un transport públic que relligui els dos extrems del riu Besòs. També hi ha una dèficit evident, diuen, d’habitatge públic i encara persisteix el problema de l’aluminosi en molts edificis.

L’activitat econòmica dels polígons industrials també és cabdal i s’ha d’enfocar de la millor manera possible especialment dins del projecte de les Tres Xemeneies on, asseguren, no se’ls ha tingut en compte.