Dues agents d’atenció al client han desenvolupat afectacions a la pleura, segons han explicat diversos sindicats del metro a betevé. Així ho han diagnosticat les anàlisis mèdiques elaborades a les dues treballadores, que actualment es troben en actiu i que s’encarreguen de conduir trens i atendre els usuaris a les estacions. Segons els sindicats i també amb el personal de prevenció i servei mèdic del metro, qualsevol afectació a la pleura és deguda a l’amiant.

Aquest fet pot obrir la porta a un nou escenari en la crisi de l’amiant. En cas de confirmar-se que aquest material és el causant d’aquestes afectacions, es demostraria per primera vegada que personal que no és de manteniment (i que, per tant, no ha manipulat directament l’amiant) pateix les conseqüències d’aquest mineral, perjudicial per a la salut.

Els sindicats alerten que no només hi ha una exposició directa a l’amiant, sinó també una d’indirecta que pot afectar tot el personal del metro, també els conductors. “Durant tres dècades es van utilitzar pastilles de fre amb amiant, i mai s’havien netejat ni descontaminat els túnels”, diu David Vázquez, portaveu del Col·lectiu Independent del Metro (CIM). UGT també ha confirmat l’existència d’aquests dos casos d’afectacions a la pleura.

TMB acusa els sindicats de “desinformar” i de “crear alarma”

betevé ha contactat amb TMB. En un inici, ni han confirmat ni han desmentit la informació facilitada pels sindicats. Això sí, demanaven esperar un nou recompte de treballadors amb afectacions a la pleura a causa de l’amiant. Hores després, l’empresa ha fet un comunicat en què defensava que tots els treballadors de metro amb manifestacions de la pleura treballen o han treballat abans en manteniment. En aquesta línia, l’empresa ha acusat els sindicats de “desinformar” i de “crear alarma”.

L’empresa fa un examen mèdic als treballadors directament exposats a aquest material. De fet, fa 10 dies va comunicar que 20 treballadors pateixen afectacions pleurals que, segons l’empresa, no requereixen tractament mèdic. Però els sindicats alerten que l’amiant al metro és un perill per a la salut i que les patologies derivades de la inhalació d’aquest mineral requereixen seguiment i tractament.

L’amiant, motiu de la vaga al metro pel MWC

Els treballadors del metro de Barcelona faran vaga pel Mobile World Congress 2019. El principal motiu de l’aturada és la mala gestió que, segons el comitè d’empresa, ha fet TMB en la crisi de l’amiant al suburbà. Tot i això, també reclamen millores en les condicions laborals i la readmissió de treballadors acomiadats de manera improcedent.