Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) acusa els sindicats de “desinformar” sobre les conductores del metro afectades per l’amiant. Així ha contestat l’empresa a les últimes informacions aportades pels sindicats, que denuncien que dues agents d’atenció al client han desenvolupat afectacions a la pleura sense haver treballat abans a zones de manteniment.

Això demostraria, segons els sindicats, que per primera vegada personal que no és de manteniment ha patit patologies en la salut a causa de la inhalació de fibres d’amiant. Però TMB ha sortit al pas i assegura que tots els treballadors de metro amb manifestacions de la pleura treballen o han treballat anteriorment en manteniment.

“No hi ha cap agent d’Atenció al Client (conductors de metro i personal d’estacions) si no ha estat exposat a l’amiant amb anterioritat en un altre entorn de treball que pateixi alguna afectació”, ha dit l’empresa en un comunicat. Afegeix que cal estudiar les fonts d’exposició dels nous treballadors afectats, sense oblidar que l’amiant també es troba “als carrers i en edificis públics i privats”.

20 treballadors confirmats afectats per l’amiant

Per ara, i d’acord amb les dades facilitades per TMB, s’han detectat 20 casos de manifestacions pleurals a causa de l’amiant. L’amiant va ser molt utilitzat en la construcció durant la segona meitat del segle XX. Manipular-lo i inhalar-ne les fibres pot ocasionar malalties molt greus.

Versions contradictòries entre TMB i els sindicats

TMB explica que fins ara només han fet revisions als treballadors exposats directament a l’amiant, i per tant, consideren que si hi ha empleats a qui s’ha detectat afectacions pleurals, vol dir que amb anterioritat va desenvolupar una tasca dins del col·lectiu de risc. Però els sindicats ho neguen i asseguren que l’empresa ja està fent revisions a tot el personal.

La direcció de TMB també ha estat molt contundent amb l’actitud dels sindicats al llarg de les últimes setmanes. Asseguren que la denúncia de la mort d’un treballador jubilat per exposició a l’amiant és d’una “actitud irresponsable i deslleial” i que només vol generar una “alarma injustificada” tant en els treballadors com en els usuaris del metro.

L’amiant, motiu de la vaga al metro pel MWC

Dilluns, 25 de febrer, comença una vaga al metro que coincidirà amb la celebració del Mobile World Congress 2019 a Barcelona. La “mala gestió” de l’amiant a la xarxa del suburbà és el motiu principal de l’aturada, segons diuen els treballadors. Però l’empresa i el govern municipal es defensen. La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Janet Sanz, diu “no entendre” la convocatòria de vaga perquè l’Ajuntament està compromès a reduir la presència d’aquest mineral al metro.