El compte enrere perquè s’implanti la zona de baixes emissions s’accelera. Quan queden tres mesos per a l’entrada en vigor de les restriccions, el pròxim 1 de gener, els efectes són cada cop més incipients, sobretot allà on acaben la seva vida els vehicles que tindran prohibit circular: als centres de desballestament i als tallers mecànics.

Com més antic, més espera

Es calcula que són 50.000 els vehicles —entre turismes, motos o furgonetes— que es veuran afectats per la mesura anticontaminació. Això són tots els que no disposin de distintiu ambiental a causa de l’antiguitat. Alguns estan arribant amb més freqüència de l’habitual a empreses com Desguaces MAR, a Santa Coloma de Gramenet. El propietari, Magí Algueró, assegura que últimament estan tramitant un 30 % més de baixes.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”El veto als cotxes contaminants: preguntes i respostes” style=”flat” shape=”square” color=”inverse” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/societat/prohibicio-cotxes-contaminacio-barcelona/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209456058{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-negra”][/vc_column][/vc_row]

“Són cotxes sense etiqueta ambiental i els propietaris tenen dificultats per vendre’ls fins i tot fora de Barcelona”, explica Algueró. Sobretot, els que se n’estan desfent més de moment són “persones que no tenen un cotxe tan vell però sí capacitat econòmica per comprar-ne un altre”. En canvi, els conductors amb els vehicles més antics (“perquè no se’n poden permetre un de nou”) s’estan esperant més a l’entrada en vigor de la mesura.

Les avaries, sentències de mort

Hi ha una circumstància, però, que està precipitant també l’increment de baixes en aquest parc mòbil contaminant: les avaries. “Quan la reparació puja a més de 300 euros, els propietaris es treuen el cotxe de sobre”, assegura Algueró. I els tallers mecànics ho corroboren.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Etiquetes ambientals de la DGT: tot el que n’has de saber” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/etiquetes-ambientals-dgt-barcelona/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

“En el que va del 2019 hem enviat a desballestament uns 10 o 12 cotxes”, explica José García, mecànic, que assegura que abans es produïen un o dos casos a l’any. “Si el propietari tenia pensat canviar de cotxe l’any que ve, el que fan és avançar la compra”. Però també reconeix que hi ha molts dubtes i por entre els conductors per futures restriccions a altres vehicles. “La pregunta que ens fan cada dia és: i ara quin cotxe compro?“.

L’alternativa del transport públic

Una opció per als propietaris és aprofitar l’incentiu que els ofereix l’Àrea Metropolitana: la T-Verda, un títol que dona dret a tres anys de transport públic gratuït, a canvi de donar de baixa el vehicle vell. L’intercanvi ha convençut fins ara 4.856 conductors (4.502 de cotxes i 354 de motos), una xifra de moment lluny dels 50.000 vehicles que es pretén retirar amb la zona de baixes emissions.