El document que es votarà en el ple és un protocol entre l’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que fixa els passos que haurà de fer cadascun si s’obté el consens polític. En el capítol sobre la gestió és on s’han incorporat demandes d’ERC per avançar cap a un model públic. “No m’imagino Alfred Bosch votant igual que el PP en una proposta per millorar el transport públic metropolità”, ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz. El PP sempre s’ha oposat al projecte.

En el protocol es recull que l’ATM impulsarà les mesures adients per augmentar el pes públic en la gestió del tramvia i per ajustar la tarifa tècnica (els diners públics que s’aporten a l’empresa privada per cada viatger transportat) per compensar la inversió pública que es farà. També incorpora el compromís de garantir que els beneficis que s’obtinguin de la connexió del tramvia recaiguin sobre el sector públic, tot i que no s’han especificat xifres en cap dels tres punts.

A més, queda per escrit la voluntat de l’Ajuntament i l’ATM d’implantar un sistema 100 % públic quan venci la concessió actual, l’any 2032. Abans del plenari, el protocol es debatrà en la Comissió d’Urbanisme d’aquest dimecres, en què es podrà veure si les concessions del govern cap a ERC han convençut els republicans.

Tramvia només de Glòries a Verdaguer

El protocol estableix que la connexió del tramvia es farà en una primera fase entre la plaça de les Glòries i l’estació de Verdaguer (passeig de Sant Joan). Janet Sanz ha dit que per acabar la connexió caldrà anar “pas a pas, tram a tram”, sense posar dates. L’Ajuntament assumirà el projecte d’urbanització d’aquest tram i les obres de desdoblament d’un col·lector entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Girona. L’ATM es farà càrrec del projecte d’infraestructura tramviària i del d’explotació de la xarxa.

Pel que fa al finançament de les obres, l’Ajuntament es compromet a assumir les obres d’urbanització i del nou col·lector, però també assumirà la infraestructura tramviària, malgrat que aquesta part li pertoca a l’ATM. En el protocol es recull que les dues parts fixaran en un conveni el retorn d’aquests diners que s’avançaran.

El PSC avala el tramvia fins a Verdaguer

A banda d’ERC, el govern de Colau necessita el suport d’altres grups per aprovar la primera fase del tramvia fins a Verdaguer. Un dels grups que avala aquest primer tram és el PSC. El líder municipal socialista, Jaume Collboni, ha dit que estan d’acord en aquest traçat perquè té més consens polític. Ara bé, ha exigit un pla per dinamitzar el comerç i generar ocupació en aquest tram de la Diagonal, i ha reclamat que la reforma de l’avinguda arribi fins a la plaça del Cinc d’Oros.