L’últim ple municipal del 2022 ha aprovat –gràcies a l’abstenció d’Esquerra– el Pla de mobilitat urbana de Barcelona (PMU) 2019-2024. És el document que marca les línies estratègiques que han de seguir les polítiques de mobilitat de l’Ajuntament i, habitualment, es negocia i s’aprova la primera meitat del mandat. Ara bé, en aquesta ocasió el govern d’Ada Colau (BComú) i Jaume Collboni (PSC) no l’ha tramitat fins a cinc mesos abans de les properes eleccions municipals.

De fet, la titular de Mobilitat, la socialista Laia Bonet, ha admès que “ha costat aprovar el PMU” i ho ha atribuït a les polítiques que ha endegat el seu govern d’urbanisme tàctic i de superilles, per les quals el PSC ha marcat distàncies amb els comuns els últims mesos. Tot i això, Bonet ha defensat que el PMU aprovat amb el sí del govern, l’abstenció d’ERC i el no de la resta de grups “és un pla ambiciós” i consensuat amb les entitats de mobilitat de la ciutat. També ha instat a “començar ja a treballar” el proper Pla de mobilitat urbana, amb l’horitzó 2030.

“Arriba massa tard”

ERC ha estat l’únic grup de l’oposició que no ha votat en contra del PMU al ple, però el republicà Max Zañartu no s’ha estalviat crítiques pel fet que el document “arriba tardíssim” i perquè “el govern sap que no es complirà” l’objectiu de relegar l’ús del vehicle privat a només un 18 % dels trajectes l’any 2024 (el 2021 representaven un 25 %). De la seva banda, Francina Vila (Junts) ha alertat que “el pla neix caducat” i ha recordat que la mobilitat s’ha convertit en un dels problemes principals dels barcelonins.

Des de Cs, Paco Sierra (Cs) ha assegurat que “sense l’urbanisme tàctic i les superilles tindríem millor mobilitat” a Barcelona i Óscar Ramírez (PP) ha dit que el PMU 2019-2024 “arriba massa tard” i que està “desfasat, caducat i no ajustat a la realitat”. El portaveu de Valents, Òscar Benítez ha lamentat que “la guerra oberta contra el vehicle privat es confirma amb passes de gegant” amb el pla que ha aprovat el ple.