Barcelona ja té enllestit el Pla de mobilitat urbana 2024, el que ha de ser el full de ruta per aconseguir una mobilitat “més sostenible, saludable, feminista i justa” dins la ciutat. Es tracta d’un document que inclou més de 300 mesures (que es basen en 62 línies d’actuació) per aconseguir que d’aquí a dos anys un 82 % dels desplaçaments dins de Barcelona es facin a peu, en transport públic o en bicicleta. Per contra, l’Ajuntament vol que es deixi de fer un de cada quatre desplaçaments en cotxe.

Més trajectes sostenibles, menys cotxe

El pla preveu donar continuïtat i ampliar algunes mesures ja en marxa, com la pacificació dels entorns escolars i la creació de carrers amb prioritat per als vianants, com la futura superilla de l’Eixample: “Els vianants han de ser els protagonistes de les voreres i per tant hem de baixar els obstacles, com les motos o els carrils bici, perquè els vianants se sentin segurs”, ha afirmat Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme.

Sanz també ha demanat la implicació d’altres administracions per resoldre reptes de la mobilitat metropolitana, en clau de transport públic i d’intermodalitat: “Se’ns dibuixa un horitzó que no serà fàcil de complir. Barcelona està fent els deures per aconseguir aquests objectius, però cal que la resta d’administracions també hi sumin. Cal més inversió en transport públic”, ha sentenciat.

El pla incorpora un 84 % de les al·legacions presentades

El pla veu la llum amb retard, a causa de la pandèmia, però també de l’estudi de les 444 al·legacions presentades durant el període d’exposició pública, un fet del qual s’ha felicitat Laia Bonet, regidora de Mobilitat: “S’han incorporat parcialment o totalment un 84 % de les al·legacions (374), s’han recollit totes les sensibilitats, en un pla que ha de ser a curt termini, per al 2024, però ja hem de treballar en el pla del 2025-2030″.

Un cop incorporades les aportacions de veïns i entitats, ara el PMU està llest per anar al plenari de l’Ajuntament i perquè els partits polítics hi donin suport.

Les mesures més destacades del PMU

A grans trets, el PMU 2024 (que es va presentar ara fa dos anys) vol impulsar els trajectes sostenibles a la ciutat, a canvi de fer caure l’ús del cotxe i de la moto particulars. Com a mesures específiques destaquen la voluntat d’estendre el límit de 30 km/h a la majoria de carrers de Barcelona, l’increment de carrers i entorns escolars pacificats i estudia la possibilitat de fer pagar els motoristes per aparcar la moto a la calçada.

Pel que fa als vianants i ciclistes, s’instal·laran més escales i ascensors als barris costeruts, es faran més quilòmetres de carril bici i estaran millor dissenyats. En transport públic, s’analitzaran les combinacions semafòriques perquè els trajectes en autobús siguin més eficients.