L’alcaldessa, Ada Colau, ha presentat en sessió plenària del Pacte per la Mobilitat —en què hi ha representades les entitats sobre mobilitat i transports— la proposta del Pla de mobilitat urbana (PMU) 2024. Aquest document és el full de ruta amb els objectius a assolir en mobilitat els propers anys, així com les mesures que es volen emprendre.

En el context postcoronavirus, el govern municipal vol seguir fins al 2024 les passes endegades durant el desconfinament per ampliar voreres i donar molt més espai al vianant. Per això, els propers mesos seguirà restant espai als cotxes (com ja s’ha fet als carrers del Consell de Cent i de Rocafort, entre d’altres), fins a aconseguir 32 km nous per als vianants. “No podem fer cap pas enrere, al contrari: hem de col·laborar tots per fer més passes endavant”, ha sentenciat l’alcaldessa.

Pals de llum i telefonia, fora de la vorera

El PMU també preveu treure de la vorera tots els destorbs amb què es troben els vianants. En una primera fase, l’Ajuntament retirarà —de la mà de les companyies privades— els pals de la llum i de telefonia que encara hi ha en moltes voreres de la ciutat.

També seguirà amb l’estratègia perquè les motos aparquin a la calçada, en comptes de la vorera, i consolidarà que les noves terrasses de bars i restaurants es facin en espais guanyats al trànsit. Ho han explicat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón.

L’aposta per facilitar els trajectes a peu servirà per aconseguir l’objectiu final de l’executiu: que un 82 % dels trajectes que es facin el 2024 siguin sostenibles (és a dir, que es facin a peu, en bicicleta o en transport públic). Segons les últimes dades (2018), el pes dels trajectes sostenibles a Barcelona és d’un 74 %, i el del vehicle particular és d’un 26 %.

Reduir un 25 % els trajectes en cotxe

Amb les mesures previstes al PMU 2024, l’ús del cotxe i la moto privats es pretén que es redueixi un 25 % perquè tingui un pes de, només, el 18 % respecte als 8,4 milions de trajectes diaris que es faran d’aquí a quatre anys. Fins aleshores, el govern Colau també vol que es recuperi (i s’ampliï) l’ús del transport públic fins a suposar el 41 % dels trajectes, i que l’ús de la bicicleta es dobli, fins als 420.000 trajectes diaris (un 5 % dels trajectes).

Adeu a l’aparcament lliure

El PMU 2024 també preveu reduir exponencialment les zones d’aparcament lliure. Si actualment a Barcelona hi ha un 56 % de places d’aparcament regulades (és a dir, convertides en zona verda o blava), d’aquí a quatre anys en seran un 90 %.

De la mateixa manera, el govern municipal recorda que ja està treballant en la confecció d’una taxa d’última milla (per gravar el comerç electrònic, que ocupa l’espai públic per distribuir les compres), i que vol agafar les regnes per gestionar la distribució de mercaderies. Per fer-ho, planteja la creació de “microplataformes DUM”, una a cada districte, i la possibilitat d’adaptar les zones de càrrega i descàrrega durant l’horari nocturn.