Com es pot ampliar l'aeroport per impulsar l'economia i alhora reduir les emissions contaminants? Vet aquí el dilema. El Ple de l'Ajuntament ha aprovat avui exigir que tota ampliació estudiï abans l'impacte ambiental i rebi l'aval de la Unió Europea. També s'ha acordat estudiar els pros i els contres de potenciar els vols intercontinentals. Tot, en un debat de paraules calculades en què els dos socis de govern han evitat pronunciar la paraula "ampliació". Jaume Collboni, primer tinent alcalde "És un bon punt de partida i un debat imprescindible i inajornable sobre el futur del Prat. En el sentit que es contemplen totes les variables que haurem de tenir en compte." Janet Sanz, tinenta alcalde Urbanisme "Qualsevol intervenció ha d'incorporar la possibilitat de seguir existint, per això hem de tenir en compte la perdurabilitat i el futur." Miquel Puig, regidor ERC "El nostre grup creu que aquest és un posicionament dificil, que totes les opcions tenen avantatges i inconvenients." El text que s'ha aprovat, a instàncies de Junts per Catalunya, defensa també una connexió ferroviària entre els aeroports de Barcelona, Girona i Reus. Elsa Artadi, presidenta Grup Municipal JxC "Tenim l'aeroport de Barcelona pràcticament a la seva capacitat. Alhora tenim una realitat amb l'aeroport de Reus i sobretot Girona que està infrautilitzat." Eva Parera, regidora BCN Canvi "No podem caure en l'error de convertir aquests aeroports en la quarta o cinquena pista de l'aeroport de Barcelona." Tot i això, Barcelona pel Canvi s'ha sumat a l'acord, que aposta també per una gestió pròpia de l'aeroport que no depengui d'una empresa estatal. Punt que ha allunyat el PP i Ciutadans. Luz Guilarte, presidenta Grup Municipal Cs "Un ataque contra Aena, contra el Estado. La llorera de siempre que no nos pagan infraestructuras..." Josep Bou, president Grup Municipal PP "Hi ha la consciència que l'Estat quedi residual i que Aena desparegui. Aquest és el problema per mi, no cap altre." El debat d'avui a l'Ajuntament -que no té competències en l'aeroport- obre una discussió que Aena vol que impliqui també agents econòmics i la societat civil per consensuar el futur d'aquesta infraestructura.

El Ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat una proposta que posa condicions a una futura ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. L’ens gestor de la infraestructura, Aena, va posar sobre la taula al gener l’ampliació de la tercera pista per evitar el col·lapse de l’aeroport, que el 2019 va fregar els 53 milions de passatgers, al límit de la seva capacitat (està fixada en 55 milions).

El text aprovat, a instàncies de Junts per Catalunya, ha rebut el suport d’ERC i els dos socis de govern (BComú i PSC). Ciutadans s’ha abstingut i el PP hi ha votat en contra. La proposta exigeix a Aena que qualsevol projecte d’ampliació analitzi abans l’impacte sobre el medi natural i la biodiversitat al delta del Llobregat, i que tingui també l’aval de la Unió Europea.

La proposició acordada posiciona l’Ajuntament a favor d’un model aeroportuari que garanteixi una major connectivitat i encarrega als serveis tècnics municipals un informe sobre els avantatges i inconvenients de les diferents opcions perquè l’aeroport s’especialitzi en rutes de llarga distància. A més, s’aposta per una connexió ferroviària amb els aeroports de Girona i Reus i un model de governança que respecti l’autonomia de gestió.