Avió de Vueling a l'aeroport del Prat

L’aeroport del Prat no para de créixer. El 2019 es va tancar amb 52,9 milions de passatgers, el que significa un increment del 5 % i s’acosta a la xifra límit de capacitat al voltant dels 55 milions. Davant d’aquesta situació, tal com ha avançat ‘La Vanguardia’, Aena torna a valorar com a una possible solució ampliar la tercera pista de l’aeroport de Barcelona per evitar el col·lapse de la infraestructura.

Aquesta mesura ja s’ha posat sobre la taula en les reunions que va iniciar el president d’Aena, Maurici Lucena el mes de desembre i representants dels ajuntaments afectats, com el de Barcelona, el Prat, Viladecans i Gavà, i també la Generalitat.

Altres opcions per ampliar la capacitat del Prat

Segons Aena, en aquestes reunions s’han plantejat altres opcions com potenciar l’aeroport de Girona, però el principal escull és que no té connexió entre la terminal i l’alta velocitat. Aena té signat un conveni en què es compromet a pagar la construcció de l’estació a l’aeroport de Girona. També es valora la possibilitat “d’apurar al màxim el nombre d’operacions que es fan al Prat arribant a les 90 per hora”, perquè ara s’opera per sota del límit. El que “és difícilment viable per qüestions medioambientals i econòmiques” és la construcció d’una quarta pista sobre el mar, diuen des d’Aena.

El 2004 es va posar en marxa la tercera pista que ha comportat diversos problemes de soroll als veïns de Gavà i Castelldefels. Poc després de començar a funcionar es van fer unes obres per reduir els enlairaments cap a aquestes dues localitats per reduir la contaminació acústica.

D’altra banda, es mantenen els terminis previstos per a la construcció de la terminal satèl·lit, de la qual s’està redactant el projecte i que ha d’estar finalitzada el 2026.

L’Ajuntament demana actualitzar el Pla director per incorporar l’emergència climàtica

Des de l’Ajuntament asseguren que s’ha d’actualitzar l’estudi de l’impacte ambiental del Pla director del l’aeroport incorporant les limitacions que imposa l’emergència climàtica ―com la reducció de les emissions en el sector aeronàutic― que s’aprova aquest dimecres. L’alcaldessa Ada Colau n’ha parlat aquest dimecres a la Cadena SER hi ha dit que “no es pot parlar d’ampliar l’aeroport sense parlar de reduir les emissions”.

Sobre aquesta qüestió també n’han parlat Xavier Fageda, professor de política econòmica de la UB, que diu que l’ampliació del Prat és imprescindible, mentre que Carles Domènech, president de l‘AV de Gavà Mar, no ho veu bé i planteja com a solució ampliar l’aeroport de Girona.