ASSUMPTA ESCARP, regidora del PSC "Si aquí hi ha un delicte fiscal o un possible blanqueig de diners, escolti, que entri la Guàrdia Civil. En aquest sentit em quedaria molt més tranquil·la." EDUARDO BOLAÑOS, regidor del PP "Hay unos abogados que han dicho que todo esto es correcto, pero evidentemente si yo fuera responsable intentaría ver si hay algo detrás o no hay algo detrás." JANET SANZ, regidora d'ICV-EUiA "Qui hi ha darrere aquestes empreses? Nosaltres no ho sabem. El que sabem és que tot aquest entramat destil·la quelcom d'opac." JORDI PORTABELLA, president del Grup Municipal d'ERC+Dcat+Rcat "Nosaltres el que demanem al govern és que hi hagi una reflexió sobre la relació entre la ciutat i el Port." ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "Defenso el que estem fent. Una altra qüestió és que mai no hi hagués una qüestió que no fos clara, gràcies a Déu tenim uns professionals magnífics que ens asseguren que tot està ajustat a dret."

En la seva intervenció, Antoni Vives ha defensat que les adjudicacions de les dues marines són “ajustades a dret” i ha detallat que l’operació ha estat supervisada per l’Advocacia de l’Estat, el secretari del Port i els Serveis Jurídics de l’Ajuntament, que no hi han trobat objecció. “Tot s’ha fet segons ens han indicat els juristes del Port de Barcelona”, ha dit. El tinent d’alcalde ha retret a l’oposició que llancessin “sospites i ombres” sobre les adjudicacions i ha demanat que les qüestions delicades com aquestes es tractin “amb molt de rigor”. Respecte a la relació entre el Port i la ciutat, Vives ha dit que és d’absoluta col·laboració.

L’oposició reclama més transparència

Eduardo Bolaños (PP) ha agraït l’aportació de la documentació rebuda i en el cas de la marina del Port Vell ha dit que el seu grup la farà arribar a l’Oficina Antifrau. El regidor popular ha dit que l’Ajuntament ha de vetllar perquè aquestes operacions “siguin d’acord amb llei” i que els grups municipals s’han d’assabentar del que passa al Port de Barcelona i de quins projectes hi ha.

Assumpta Escarp (PSC) ha acusat l’equip de govern de “tenir pressa” per tirar endavant aquestes obres i de fer-ho abans d’aprovar el pla especial. Ha dit que les darreres operacions han generat desconfiança i preocupació, perquè les obres al port tenen importància a la ciutat. “Sembla un ‘puerto del estado’ i no el Port de Barcelona.”

Janet Sanz (ICV-EUiA) ha estat contundent demanant més explicacions a Vives, de qui ha dit que té l’obligació ètica de donar explicacions sobre les sospites a les operacions. Sanz ha dit que l’entramat d’empreses que s’ha adjudicat la gestió de les marines destil·la alguna cosa opaca. “Qui hi ha darrere aquestes empreses? Qui hi ha darrere Salamanca Group? És solvent l’empresa? Quines intencions té?”, ha preguntat la regidora, que ha quedat “molt insatisfeta” de les explicacions de Vives.

Tot i no estar entre els partits que han demanat la compareixença, UxB ha fet una reflexió sobre la relació entre Port i ciutat. Jordi Portabella considera que la ciutat hauria de tenir competències “fins a arran de la làmina d’aigua”. El republicà  diu que “allò que sembla ciutat en realitat no és ciutat, és port” i que les decisions que es prenen allà afecten tota la ciutadania. Assegura que els interessos del Port sovint no són compaginables amb els de la ciutat, sinó que són obertament contradictoris. “El Port és molt important, però la ciutat ho és més”, ha dit.

El 21 de maig de 2014, tres dels cinc grups municipals, ICV-EUiA, PSC i PP, van presentar una sol·licitud de comissió extraordinària d’Hàbitat Urbà perquè el govern municipal donés explicacions sobre les operacions de la Marina del Port Vell i la Marina Vela, situada darrere la Bocana Nord. El detonant de la petició va ser l’admissió a tràmit d’una querella contra el president del PortSixte Cambra, per l’adjudicació de les obres a la Bocana Nord, darrere l’Hotel W, a l’empresa Formentera Mar. El jutjat número 31 de Barcelona havia admès a tràmit una querella contra el president de l’autoritat portuària, Sixte Cambra, el secretari general de l’entitat, Ramon Eguinoa, i el Port de Barcelona com a entitat. El motiu, les sospites de l’adjudicació a l’empresa Formentera Mar de l’anomenada Marina Vela.