Destí Barcelona

El principal problema de mobilitat que té Barcelona són els 900.000 vehicles que cada dia feiner entren a la ciutat procedents de municipis de l’àrea metropolitana i de més enllà. Aquest tipus de desplaçament massiu té importants efectes sobre la salut pública i el medi ambient perquè és el principal causant de la contaminació, de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i de la violència viària. En el reportatge que podeu veure a continuació, quatre experts acompanyen betevé en un viatge en transport públic, bicicleta i cotxe privat. Ens expliquen el seu diagnòstic, experiència d’usuari i propostes de millora.

La mobilitat a debat

Com es poden reduir els 900.000 vehicles que entren diàriament a Barcelona? Cal un peatge urbà per pacificar el trànsit i reduir la pol·lució? Per la Diagonal, autobús elèctric o tramvia? En aquesta pàgina pots seguir el debat sobre mobilitat organitzat per betevé amb motiu de les eleccions municipals del 2019 a Barcelona. Hi participen un representant de cada formació: Eloi Badia (BComú), Joan Rodríguez (JxC), Carlos Rivadulla (Barcelona pel Canvi – Ciutadans), Pep Salas (ERC), Laia Bonet (PSC), Óscar Ramírez (PP) i Marc Cerdà (CUP).

Eloi Badia, de Barcelona en Comú, afirma que “necessitem apostar per una ciutat que cuidi, per una ciutat saludable, per una ciutat que posi al centre les persones i que posi fi definitivament a la contaminació de l’aire”. Per Badia aquesta aposta implica necessàriament potenciar el transport públic i estendre’n l’ús. Per això els comuns proposen una rebaixa en el preu de la T-Mes (40 €) i de la T-Jove (30 €). Defensen una ciutat amb espais oberts per a grans i petits.

Joan Rodríguez, de Junts per Catalunya, ha criticat el govern de l’alcaldessa, Ada Colau, perquè considera que ha gestionat el mandat amb “més vagues de metro que tots els mandats junts”. Afirma, a més, que “el govern municipal no ha apostat pel vehicle elèctric” ni ha dialogat amb els veïns.

Des de Barcelona pel Canvi – Ciutadans, Carlos Rivadulla també ha qüestionat la gestió de la mobilitat per part de l’alcaldessa, Ada Colau. També considera que no hi ha hagut diàleg. “No s’ha parlat amb els veïns” ni amb els empresaris respecte a temes d’impacte  com ara les superilles o el tramvia.

Per Pep Salas, d’Esquerra Republicana, la mobilitat i l’accessibilitat són drets que s’han de garantir però cal fer-los compatibles amb el dret a respirar un aire net. La prioritat dels republicans és un model de mobilitat que sigui equitatiu i prioritzi el vianant.

Laia Bonet, del PSC, ha destacat el repte que significa la mobilitat pel que fa a la violència viària, la contaminació i el seu impacte sobre la salut pública. Considera que cal coordinació des de diversos àmbits per dissenyar polítiques públiques que hi donin resposta. Els socialistes aposten pel transport públic i una ciutat “saludable” i on passejar. Per aconseguir-ho prenen com a referència el consens.

Contràriament, els populars consideren que s’ha perseguit el vehicle privat. I que els carrils bici s’han construït sense la participació de veïns ni comerciants. Oscar Ramírez, el representant del Partit Popular , proposa una millora de la qualitat del medi ambient a partir de l’aposta pel transport públic de superfície. El PP vol una xarxa d’autobusos potent i considera urgents la finalització de l’L9 i l’L10 del metro i la connexió de la Diagonal amb la B30.

Finalment, des de la CUP -Capgirem Barcelona, Marc Cerdà afirma que la mobilitat del futur ha de ser “pública, col·lectiva, descarbonitzada, que situï en el centre el transport públic, els vianants i les bicicletes, perquè això és la trinxera per garantir la salut de les nostres veïnes i el seu benestar”. Per la CUP Capgirem Barcelona, les classes populars han de tenir garantida la mobilitat, amb l’ampliació de serveis i freqüències. Segons explica Cerdà, el model no ha d’estar “segrestat pel vehicle privat”.

El diagnòstic sobre la mobilitat urbana i interurbana i les propostes per fer-la més sostenible i segura els podeu veure ampliats en l’especial Destí Barcelona.

comparativa de programes electorals

Aquí trobaràs la comparativa entre programes electorals amb els grans eixos en matèria de mobilitat.