L’Ajuntament de Barcelona ha obert el concurs públic per atorgar llicències per a bicicletes i motos compartides. A partir de l’1 de gener del 2020, les empreses necessitaran aquest permís per aparcar els vehicles al carrer. En concret, el consistori preveu atorgar 6.958 llicències per a motos i 3.975 per a bicicletes. En els dos casos la xifra representa el doble dels vehicles de lloguer que ara hi ha en circulació.

Fonts del sector han explicat a betevé que la intenció de les empreses és demanar el màxim de llicències, cosa que fa preveure que el número d’aquests vehicles creixerà el 2020, coincidint amb l’entrada de la zona de baixes emissions. Ara hi ha cinc empreses de motos i dues de bicis, i n’apareixeran més. Cada empresa podrà demanar un màxim de 2.319 llicències de moto i 1.325 de bici. El número total de llicències es dividirà entre el número d’empreses que compleixin els requisits.

No més de la meitat de la flota al centre

Les llicències tindran una vigència inicial de tres anys i es podran prorrogar un any més a criteri de l’Ajuntament. No es podran ni vendre ni traspassar i, per obtenir-les, caldrà complir diversos requisits, com ara disposar d’assegurança, reubicar els vehicles mal aparcats o facilitar a l’Ajuntament la geolocalització en temps real de tota la flota. Per cada vehicle, les empreses han de pagar una taxa de 71,51 euros.

Mapa moto bici compartides

Per fer front a la saturació d’aquests vehicles en determinades zones, s’ha delimitat una àrea central en què les empreses no podran concentrar més del 50 % de la flota més de dues hores consecutives. L’àrea en qüestió la formen els barris de la Nova i l’Antiga Esquerra de l’Eixample, Sant Antoni, la Dreta de l’Eixample, Sant Gervasi – Galvany, el Putxet i el Farró, la Vila de Gràcia, el Camp d’en Grassot i Gràcia Nova i part de la Sagrada Família i el Fort Pienc).

Codi de bones pràctiques

Les empreses de motos compartides s’hauran d’adherir a un Codi de bones pràctiques que ha elaborat la Guàrdia Urbana per garantir una mobilitat segura. L’hauran de difondre entre els usuaris i, si no es compleix, serà motiu per expulsar-los del sistema. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha explicat que la intenció és reduir la sinistralitat.

La normativa per als patinets, l’1 d’abril

L’Ajuntament manté contactes amb les empreses de lloguer de patinets elèctrics per ultimar una regulació específica, que es vol tenir enllestida per l’1 d’abril del 2020. Mentre no arriba, el consistori continua requisant patinets de les dues empreses que els aparquen sense permís al carrer. Alarcón ha explicat que fins ara ja se n’han endut 400.