La Guàrdia Urbana ha començat un dispositiu per multar i requisar patinets elèctrics d’ús compartit d’empreses que no tenen llicència per ocupar l’espai públic. En només un dia, la policia va treure del carrer 17 patinets i 16 cadires elèctriques de lloguer. Una de les infraccions més habituals és la d’aparcar en espais reservats per a bicicletes. A finals d’agost, l’Ajuntament ja va alertar de multes a les empreses que no compleixen la normativa.

 

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha explicat que no hi ha cap zona regulada a l’espai públic on puguin aparcar aquests vehicles. Al dispositiu hi participa la Guàrdia Urbana acompanyada del personal municipal de B:SM per endur-se els patinets requisats. Alarcón també ha llançat un missatge a les empreses de vehicles de mobilitat personal compartits: “No serà una actuació d’un dia, sinó que serà continuada fins que deixin d’actuar en l’espai públic”.

patinets electrics

En els primers sis mesos del 2019, es van posar unes 1.500 multes per aparcar incorrectament, el doble que en tot l’any anterior. Des del 16 d’agost fins ara se n’ha posat la mateixa quantitat. L’Ordenança de circulació de vianants i vehicles estableix que els patinets i altres ginys d’ús comercial han de tenir assegurança i estar registrats. Els conductors han de portar casc i han de circular pels espais que marca la normativa.

Una primera proposta de regulació, aquest mes

L’Ajuntament vol una regulació específica per als patinets de lloguer, tal com es va fer amb les bicicletes i motos compartides i fer un concurs públic per atorgar llicències. El consistori vol presentar aquest setembre un primer document de regulació, que es vol treballar en el Pacte per la Mobilitat. L’Ajuntament celebra la bona predisposició de la majoria d’empreses a implicar-se.

Segons la regidora de Mobilitat, hi ha 25 empreses que volen operar amb patinets elèctrics de lloguer a Barcelona. D’aquest total, 23 han pactat amb l’Ajuntament no posar patinets en circulació fins que hi hagi una regulació -s’espera per a l’abril-. En canvi, n’hi ha dues que no respecten l’acord i que operen sense permís municipal. Alarcón ha dit que si actuessin les 25 empreses hi hauria uns 10.000 patinets al carrer, “una xifra inassumible”, tot i que no ha concretat quants en permetran.

cadires elèctriques

Cadires elèctriques que no tindran mai permís

Entre els vehicles que ha requisat la Guàrdia Urbana hi ha un model de cadira elèctrica que, segons ha explicat Rosa Alarcón, no tindrà mai l’autorització de l’Ajuntament per ocupar l’espai públic. L’empresa responsable feia una prova pilot a les Corts i Sarrià, que és d’on es van retirar. La regidora de Mobilitat ha dit que aquestes cadires tenen un ús molt concret per a espais de salut o gent amb necessitats especials.