El Ple ha aprovat de forma definitiva l’ordenança que regularà la zona de baixes emissions (ZBE), a partir de l’1 de gener del 2020. Hi han votat a favor els grups del govern municipal (BComú i PSC), ERC i JxC, mentre que Cs, PP i Valls s’han abstingut. Per tant, l’ordenança de la ZBE no ha rebut cap vot en contra.

La normativa aprovada afectarà uns 50.000 cotxes contaminants, que a partir del gener ja no podran entrar a la ciutat de dilluns a divendres, de 7 a 20 h. Els camions i autocars sense etiqueta esquivaran la prohibició durant un any, igual que els treballadors vulnerables que necessitin el vehicle per treballar. La ZBE es va anunciar el març del 2017 i fins ara se n’ha estat treballant la lletra petita.

El regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, ha defensat que la ZBE permetrà reduir un 15 % les emissions de NO2 i un 6 % les de CO2 i per això l’ha qualificada “d’eina per a un canvi profund”. Tot i així, ha admès que “hem de seguir avançant” i ha demanat al port i l’aeroport que s’hi impliquin per “formar part de la solució”.

Demanen reforçar el transport públic

Per la seva banda, l’oposició ha reclamat més transport públic per als qui deixin el cotxe a partir del gener. Max Zañartu (ERC) ha fet un “sí crític” a la ZBE perquè “cal anar més enllà els següents mesos no només en la restringir cotxes, sinó a reforçar les alternatives”. En aquest sentit, Elsa Artadi (JxC) ha advertit que “no resoldrem res si no redrecem les inversions a Rodalies”, i Celestino Corbacho (Cs) ha reclamat “un pla integral sobre el transport públic” alhora que ha criticat l’encariment de la T-Casual (substituta de la T-10).

Óscar Ramírez (PP) ha assegurat que “no s’ha preparat la xarxa de transport públic” per assumir els conductors que deixin d’anar en cotxe i, per això, ha lamentat que “la ZBE s’implantarà de forma precipitada i sense haver preparat la ciutat”. Més contundent ha estat Eva Parera (BCN Canvi): “S’han negat a donar als ciutadans una alternativa per adaptar-s’hi”.

Colau s’obre a adaptar la ZBE

També han fet sentir les seves discrepànces els membres de PARC (la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries), que han seguit el debat des del saló de plens i s’han queixat quan l’alcaldessa, Ada Colau, ha anunciat l’aprovació definitiva de la ZBE. Davant dels retrets, Colau ha dit que “seguirem treballant perquè l’ordenança s’adeqüi a les necessitats de tota la població”.