Segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, les restriccions als vehicles privats permetran reduir un 10 % les emissions els propers cinc anys per arribar, el 2032, a un 30 % menys d’emissions. Es calcula que la prohibició acordada a la Cimera de la Qualitat de l’Aire (amb representació de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Diputació de Barcelona) afectarà 106.000 cotxes i 22.000 furgonetes; són els vehicles del parc mòbil més contaminants, previs a la normativa europea d’emissions Euro 1.

En la primera fase de la restricció -que entrarà en vigor aquest proper desembre- només s’activarà quan hi hagi un episodi ambiental de contaminació: mentre duri, els cotxes de més de 20 anys no podran transitar per una quarantena de municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Ja al gener del 2019, la prohibició es farà estructural perquè cap d’aquests cotxes podran circular de dilluns a divendres (en dies laborables). Rull ha assegurat que el Servei Català de Trànsit està treballant perquè la prohibició no afecti a trajectes de llarg recorregut que passin per alguna de les 40 poblacions.

Promoció del transport públic

El conseller ha justificat que la mesura s’apliqui, primer, durant períodes concrets com els episodis ambientals perquè “permet iniciar un seguit d’actuacions per desviar el transport privat cap al transport públic en condicions de viabilitat”. En aquest sentit, la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Janet Sanz, ha afirmat que la col·laboració entre Generalitat, Ajuntament, AMB i Diputació ha de servir per “determinar alternatives de transport”.

Per això els propers anys es millorarà la mobilitat en transport públic i la connexió amb el transport privat amb la creació d’àrees “park and ride”. A més, Josep Rull ha dit que la Generalitat demanarà als treballadors públics que “flexibilitzin els seus horaris per no concentrar la demanda de transport públic” i, per fomentar el pas al transport públic, es crearà una targeta verda metropolitana per compensar amb tres anys de transport gratuït els qui desballestin un cotxe dièsel de més de 12 anys o gasolina de més de 20 anys.

Mesures locals més intensives

Paral·lelament a la restricció general als cotxes anteriors a la qualificació Euro 1, els municipis més afectats per la contaminació podran fer iniciatives més restrictives. En el cas de Barcelona, durant els episodis de contaminació a partir del desembre, tampoc no podran circular per les rondes els cotxes que no hagin rebut l’etiqueta de la DGT. A partir del 2020 la intenció del consistori és prohibir la circulació d’aquests cotxes independentment de les condicions ambientals.