Les persones amb pocs ingressos que necessitin el cotxe per treballar podran entrar a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) durant un any encara que tinguin un vehicle contaminant, és a dir, sense etiqueta de la DGT. Aquest és un dels canvis, a instància d’ERC, que el govern municipal ha inclòs en l’ordenança que regularà el veto als cotxes contaminants a Barcelona a partir de l’1 de gener. El text s’ha debatut aquest dimarts en comissió abans del ple del dia 20. L’executiu ha presumit de tenir els vots d’ERC i BCN Canvi per aprovar l’ordenança.

Precisament, l’exempció social és una de les al·legacions que va fer ERC a l’ordenança i que el govern ha acceptat. Les persones hauran d’acreditar ingressos inferiors a 8.000 € anuals i inscriure el vehicle a un registre metropolità. Les autoritzacions tindran validesa per a tot el 2020. “Els donem un any de moratòria perquè tinguin una mica més de temps per canviar el cotxe”, ha dit el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia.

Des d’ERC, Max Zañartu ha defensat la mesura perquè les famílies amb menys ingressos “no paguin els plats trencats” per la implantació de la ZBE. Tot i això, Zañartu ha insistit que hi haurà pocs vehicles afectats per aquesta excempció. Eloi Badia ha concretat que se’n poden beneficiar uns 2.000.

Vehicles amb exempcions a la ZBE 2020

L’ordenança que regula la ZBE ha rebut 1.815 al·legacions, de les quals se n’han acceptat el 45 %. Fruit d’aquest treball, s’ha actualitzat la llista de vehicles que hi podran entrar “de forma esporàdica” malgrat no tenir etiqueta ambiental: vehicles blindats, unitats mòbils, vehicles taller o laboratori, vehicles adaptats per a la venda o exposició, grues d’arrossegament o elevació, vehicles per a fires, formigoneres, vehicles destinats al rec asfàltic i per senyalitzar el sòl.

Malgrat les exempcions, la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Janet Sanz, ha defensat que a partir de l’1 de gener del 2020 deixaran de circular per Barcelona uns 50.000 cotxes. A més ha explicat que la ZBE aconseguirà reduir un 6 % les emissions de CO2 i un 15 % les emissions de NO2.

Pel que fa a les multes, com ja va avançar betevé, seran de 100 € per a les infraccions lleus, 200 per a infraccions greus i 500 per a les molt greus. Si un cotxe és sancionat i passats 90 minuts segueix dins la ZBE, podrà ser multat de nou. Al text s’ha inclòs també que les persones que hagin de fer tractaments mèdics periòdics puguin entrar a la Zona de Baixes Emissions.