La cineasta Neus Ballús torna al format del curtmetratge documental per a rodar ‘Blow!’, un viatge per les costes del Garraf a bord d’un catamarà. L’acompanyen en la seva navegació un equip de científics amb l’objectiu de fer un seguiment de les balenes que neden pel Mediterrani i, com la resta de la flora i la fauna marina, pateixen les conseqüències de la contaminació dels mars. Ballús ens l’ha presentat al ‘Plaça Tísner‘.

“Allà bufa la balena!”

‘Blow!’ remet a una de les frases més famoses de la novel·la ‘Moby Dick’ de Herman Melville, aquella que exclama: “Thar she blows!” (“Allà bufa!”). Com al clàssic de la literatura nord-americana, Neus Ballús i la seva tripulació de professionals de cinema i científics es dediquen a perseguir balenes. A diferència d’aquells, però, les seves motivacions són força més altruistes.

I si els biòlegs marins enregistren el so d’aquests grans animals que neden per les nostres costes, Neus Ballús els enregistra a ells i a les balenes, per confeccionar un curtmetratge de 14 minuts ple de llum i de blau, el del cel i el del mar, que amb quatre pinzellades ens presenta a la Mar, una jove que s’adona que, per escoltar els habitants del mar, cal molt de silenci.

Retorn als orígens

Com moltes altres cineastes, els inicis de Neus Ballús estan en el món del curtmetratge documental, molt abans de triomfar amb ‘La plaga’ (2013). Ara, després d’estrenar tres llargs molt aplaudits per públic i crítica, torna als relats de curta durada per explicar una història de narrativa molt depurada que apel·la als sentits. Lluny del documental de natura convencional, ‘Blow!’ treballa més els sons i les atmosferes, els colors i la cadència de les escenes que no el relat didàctic al voltant dels cetacis. Amb aquesta tria, Neus Ballús aconsegueix capbussar-nos, literalment i metafòricament, en la dansa marina de les balenes.

El nou treball de la cineasta s’ha programat en festivals com l’IDFA d’Amsterdam, el Festival de Cine de Gijón o el Zinebi-Festival Internacional de Cine Documental i Curtometratge de Bilbao, i la seva sola existència serveix per reclamar, un cop més, un espai per als curts a les sales de cinema comercials.

El “mosaic” de Neus Ballús

  • Una sèrie: tres, en realitat: ‘Ulisses a port’, ‘Barcelona any zero’ i ‘Barcelona any u’. Tres produccions que Neus Ballús va realitzar per a betevé entre el 2008 i el 2011, abans de fer el salt al cinema.
  • Un debut: ‘La plaga’. Amb el seu primer llargmetratge, la Neus va irrompre com un vendaval a la sisena edició dels Premis Gaudí, emportant-se quatre estatuetes i convertint-se en un dels noms de referència d’una nova generació de cineastes.
  • Un país: el Senegal. Fins allà es va traslladar per rodar ‘El viatge de la Marta’, en què canviava el documental per la ficció per rodar el trànsit cap a la maduresa d’una adolescent privilegiada en un país que no coneix.
  • Una professió: lampista. Aquesta és la feina dels protagonistes de ‘Sis dies corrents’, una història a cavall entre realitat i representació amb què va tornar a triomfar als Gaudí.
  • Un animal: la balena. Els animals més grans que habiten els oceans són els protagonistes de ‘Blow!’, el seu nou curt documental, en què avisa dels perills de la contaminació acústica.
  • Una plaça: la de la Virreina, a Gràcia. Un racó carismàtic ben a prop d’on viu ella, però també un racó força sorollós on les balenes no ho passarien gens bé.

L’entrevista sencera, al ‘Plaça Tísner’