Primer aval de la justícia a la zona de baixes emissions (ZBE) a Barcelona. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha desestimat les mesures cautelars que van demanar la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries i la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers per ajornar l’entrada en vigor de les multes de la ZBE. Les dues entitats van presentar un recurs contra l’ordenança municipal que va aprovar el ple a finals del 2019.

La Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries considera que la ZBE genera “perjudicis d’impossible reparació”. En l’auto, el jutge diu que no s’han provat i que “no té cap base” al·legar que milers de famílies quedarien arruïnades. Per tot plegat, desestima el recurs “prevalent l’interès general que exigeix la protecció de la salut i el medi ambient”.

Per la seva banda, l’altra entitat va al·legar que la ZBE és irracional perquè distingeix els vehicles contaminants dels que no ho són pel que fa a la data de matriculació i no en l’emissió de gasos. Per això, considera que “comporta un perill i genera un dany irreparable” a ciutadans i empreses de transport col·lectiu. El jutge admet que la ZBE pot causar danys significatius en alguns sectors, però afirma que posposar-la “compromet el dret a la salut i al medi ambient”.

Les primeres multes, el 15 de setembre

L’aval de la justícia arriba poques setmanes abans que es comencin a multar els vehicles contaminants que se saltin les restriccions de la ZBE. Les sancions arribaran el 15 de setembre només per a cotxes i motos particulars. Les furgonetes, camions i autocars tenen una moratòria fins a l’abril del 2021. La intenció inicial era imposar les primeres sancions l’1 d’abril, però l’estat d’alarma pel coronavirus va deixar en punt mort la mesura.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a