contaminació ozó
L'ozó ha augmentat en algunes estacions urbanes de Barcelona probablement per la forta disminució del monòxid de nitrogen

Hi ha evidències clares que la contaminació atmosfèrica pot arribar a generar-nos patologies respiratòries a llarg termini. Ara bé, també pot funcionar com un factor de risc afegit. Segons dades recollides per la campanya “Confinem els cotxes, recuperem les ciutats”, estar exposat de forma molt continuada a un aire contaminat pot agreujar els símptomes que genera el coronavirus. Si bé és cert que no pot propiciar contraure el virus, sí que pot estimular que la malaltia desenvolupi les seves patologies més greus, sobretot en persones d’edat avançada.

Més bicis, més rambles, més espais verds…

En roda de premsa, l’investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona, Mark Nieuwenhuijsen, ha afirmat que una de les solucions més útils seria crear més carrils bici. “Si hi ha més carreteres, hi haurà més cotxes; si hi ha més carrils bici, hi haurà més bicis. La clau rau en allò que construïm i allò que no“, ha decretat l’investigador. De fet, amb dades ha apuntat que els cotxes disposen de 2.000 km de carretera a la ciutat, mentre que les bicis només tenen 200 km de carril bici. A part, ha subratllat la importància de fer noves rambles i nous espais verds, ja que és una forma de garantir també unes bones distàncies de seguretat entre ciutadans i evitar les aglomeracions.

“El confinament ens ha deixat imatges insòlites, no les perdem”

L’equip que forma la campanya lamenta que ara, amb el desconfinament, la contaminació torna a agafar embranzida. Durant el confinament, la contaminació a Barcelona va disminuir i complia les recomanacions en qualitat d’aire de l’OMS. Carrers buits, olors que mai no havíem percebut, el cant dels ocells… tot això són sensacions noves que vam experimentar durant el confinament i que ara podríem tornar a perdre.