L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha posat en marxa el sistema per compensar els títols de transport amb un període limitat de validesa i que han caducat durant l’estat d’alarma. D’aquesta manera, els usuaris de la T-Jove i T-Usual, així com la T-Familiar o la T-Grup que no han pogut utilitzar-la durant aquests mesos de pandèmia de coronavirus podran recuperar els viatges perduts. El sistema de compensació s’activarà l’1 de juliol i serà diferent segons si s’ha utilitzat el títol de transport durant l’estat d’alarma o no, és a dir, a partir del 14 de març. En qualsevol cas, el que sí que serà necessari és haver conservat les targetes de transport de TMB com va recomanar l’ATM.
Renovació automàtica a les màquines validadores
En el cas de les persones que utilitzaven un títol mensual i van deixar de fer-lo servir abans del 14 de març el procediment és molt senzill. Els usuaris només hauran de passar la targeta per la màquina validadora i, automàticament, se’ls ampliarà la caducitat per un període de dies equivalent als que hi havia al títol de transport. Totes les màquines dels accessos als operadors de l’àrea metropolitana estan preparades per poder fer aquesta operació (TMB, Rodalies, FGC, TRAM i autobusos metropolitans).
Per les compensacions, però, l’ATM distingueix dos casos diferents:
- Els títols mensuals (T-Usual, T-Grup i T-Familiar): el requisit perquè es produeixi l’ampliació automàtica de caducitat és que el títol s’estrenés abans del 14 de març i no es fes servir entre el 14 de març i l’11 d’abril.
- Els títols trimestrals (T-Jove, T-Trimestre i T-70/90 FM/FN): el requisit perquè es produeixi l’ampliació automàtica de caducitat és que el títol s’estrenés abans del 14 de març i no es fes servir entre el 14 de març i el 10 de juny.
Sol·licitud de renovació al web
En canvi, els usuaris de títols de transport que hagin estat utilitzats després de decretar l’estat d’alarma, el 14 de març, caldrà que facin una sol·licitud a través de la pàgina web que s’ha posat en marxa específicament per a aquest procediment. Si s’accepta la reclamació, l’usuari podrà recollir una nova targeta amb el període de validesa corresponent a les oficines d’atenció al client, quan tornin a obrir les portes al públic.
L’ATM ha creat un nou títol de transport la “T-compensació covid” d’un dia, de 5 dies, de 10 dies o de 30 dies. D’aquesta manera si s’han de compensar, per exemple, 8 dies, l’usuari rebrà una targeta de 5 dies i 3 targetes d’un dia.
600.000 títols a compensar
L’entiat calcula que hi ha uns 600.000 títols a compensar, que no es van poder utilitzar durant el confinament i han caducat. D’aquests, la gran majoria, dues terceres parts, es podran renovar de forma automàtica i la resta s’haurà de fer mitjançant la sol·licitud.
La via del formulari tindrà el suport d’atenció d’una centraleta per resoldre dubtes específics dels casos de compensacions, al telèfon 93 120 53 30 en horari de 9 a 21 h, de dilluns a divendres no festius. L’ATM remarca que ni la informació ni cap tràmit de les compensacions d’aquests títols no s’oferiran de manera presencial.
D’altra banda, s’allarga fins al 30 de setembre el període per poder canviar els títols de transport caducats del 2019 i que estiguin sense utilitzar. Aquest termini s’acabava el 30 de juny però s’ampliat arran de l’estat d’alarma.