El metro de Barcelona està duent a terme una prova pilot per controlar-ne l’aforament. En plena pandèmia del coronavirus, TMB i l’empresa Counterest han posat en marxa un sistema per detectar a temps real el volum de passatgers que hi ha tant a les andanes i als vestíbuls com a l’interior dels trens. Segons ha avançat el CEO i fundador de l’empresa barcelonina Counterest, Oriol Tort, al programa ‘reset’, de betevé, el desplegament s’ha començat a fer a les línies L1 i L5 i es preveu enllestir la prova en un termini de tres mesos.
En concret, Tort ha explicat que s’estan monitoritzant 150 andanes i vestíbuls i 50 trens als trams centrals de les línies vermella i blava. El còmput es fa mitjançant les imatges de les càmeres de videovigilància. Amb un model d’intel·ligència artificial, es pot extreure el nombre de passatgers que hi ha a les andanes i els vagons en temps real.
A més del metro, també estan desplegant tecnologia als autobusos, en aquest cas amb un sistema de còmput perimetral, que permet detectar quanta gent puja i baixa en cada parada. Fins ara, el sistema ja es feia servir, però amb finalitats estadístiques.
Quina utilitat tindrà?
L’ús que es faci d’aquestes dades dependrà dels operadors. Tot i això, Tort ha explicat que la “tendència mundial” és fer públiques les dades i posar-les a disposició dels usuaris, per tal que puguin decidir en quin moment fan ús del transport públic. Preguntat per la possibilitat de tancar portes quan l’aforament estigui complet, Tort ho veu més factible en el cas del metro, perquè es poden bloquejar les màquines validadores. Alerta, en canvi, que als autobusos la responsabilitat recauria en el conductor i podria generar conflictes amb els passatgers.
Segons ha explicat Tort, el projecte no és nou, sinó que ja s’estava treballant per calcular l’aforament dels transports públics barcelonins abans de la covid-19. Ara, però, “s’ha accelerat”. Tort ha concretat que treballen amb l’AMB des del 2015 i la prova pilot per comptar els usuaris ja estava en marxa des del 2019. Quan es va implantar, es va fer amb l’objectiu de millorar la planificació i la qualitat del servei.