La crisi econòmica derivada de la pandèmia del coronavirus està afectant de manera molt directa el sector de la cultura en general. Les conseqüències del tancament imposat durant molts mesos i de les restriccions que se’ls han dictat per poder reobrir, però, estan passant factura especialment a les sales de concert, moltes de les quals es veuen abocades a l’abisme.

És el cas de, com a mínim, tres sales de concerts de la ciutat de Barcelona que estan a punt de tancar. Així ho ha revelat en declaracions al programa ‘reset’, de betevé, Lluís Torrens, president de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya.

Petites, però conegudes

Són sales petites, però conegudes“, ha assegurat Torrens, que no ha volgut revelar la identitat d’aquests establiments perquè “encara no volen que es diguin els noms“. En total, segons el president de l’Associació de Sales de Concerts, “a Catalunya ja hi ha unes quatre sales que ja han dit internament que tanquen les portes i que estan en traspàs o iniciant els processos de concurs de creditors”.

Torrens pronostica que tancaran abans que s’acabi l’any 2020, “tret que s’aconsegueixin més ajudes, puguin reduir més les seves despeses o trobin alguna manera de sortir-se’n”. A tot l’estat, ja són 18 les sales que han abaixat la persiana. És una situació que el sector ja va denunciar amb la campanya ‘L’últim concert’, el 18 de novembre.

Pèrdues d’un milió d’euros

Les pèrdues, en alguns casos, són molt elevades. En el cas de Razzmatazz, una de les sales de concerts més importants de Barcelona, per exemple, “portem més d’un milió d’euros perduts“, ha explicat Lluís Torrens, que també és el gerent d’aquest establiment. Assegura, a més, que “no podem reobrir ni de lluny” amb les condicions actuals , com els passa a la majoria de sales, que encara no han tornat a l’activitat, malgrat que ja podrien fer-ho.

Aforament real del 15 % i sense vendre begudes

Un dels motius per no tornar a aixecar la persiana és la limitació de l’aforament. “Ara podem obrir amb un 50 % de l’aforament, però les sales de concert no mesurem els aforaments amb cadires“, diu Torrens, que afegeix que “posar les cadires ens redueix la capacitat a un 30 % i, quan hi apliquem el 50 %, ens quedem amb un aforament del 15 % real“.

A això, a més a més, cal afegir-hi que “no ens deixen servir begudes” per la qual cosa les sales es queden sense possibilitat d’ingressos “perquè la taquilla sempre va per als artistes”. El president de l’Associació de Sales de Concerts lamenta que “si tens un bar que fas concerts pots servir begudes, però si tens un club o una sala de festes, no”.

Esperant els tests d’antígens

Una de les esperances perquè el sector pugui tornar a obrir són els tests d’antígens. Torrens ha assegurat que estan “estupefactes” pel fet que se suspengués l’assaig clínic que estava previst fer a l’octubre a la Sala Apolo, una decisió que ha atribuït a la “por” de la reacció de l’opinió pública. No obstant això, ha afirmat que “ens consta que s’està intentant reprendre” l’estudi, cosa que creu que ajudaria a “generar confiança“.

Protocol per evitar un altre tancament de teatres

Els teatres són una altra de les infraestructures culturals que s’han vist més afectades per les restriccions de la pandèmia. Malgrat que ara ja han pogut reobrir, ja “estem assumint que hi haurà una tercera onada i que ens tornaran a tancar“, ha lamentat l’actor Enric Cambray, membre de l’Assemblea de Treballadores de la Cultura.

Per això, proposen la redacció d’un “protocol antitancament” en què es prevegin algunes solucions que puguin ajudar a evitar tornar a deixar els teatres fora de servei, en cas que s’apliquin noves mesures de contenció del virus. Fins i tot, segons Cambray, es podrien fer tests d’antígens o establir controls perquè els espectadors no “sociabilitzin” fora de les sales abans o després de les funcions.

“No podem desaparèixer”

De retruc de tot plegat, hi ha altres empreses que en paguen les conseqüències, com és el cas de Las Pepitas, que es dedica al lloguer d’atrezzo i vestuari per obres de teatre, anuncis i pel·lícules. “Han baixat molt les produccions”, ha dit a ‘reset’ la seva propietària, Bea Castelló, que ha xifrat en un 65 % les pèrdues del negoci, tot i que “segurament arribaran a un 80 %”.

Tot i això, Castelló es mostra “optimista” de cara al futur: “No podem desaparèixer”, expressa, convençuda que “les administracions no poden deixar que abaixem la persiana perquè som part del teixit cultural del país“.