L’any vinent començaran les obres perquè la plaça de Catalunya tingui carrils bici. L’objectiu serà connectar nucli antic de Ciutat Vella (és a dir, la part sud de la plaça) amb el passeig de Gràcia i la rambla de Catalunya. És una de les actuacions més destacades del paquet de carrils bici nous que vol fer l’Ajuntament de Barcelona fins al 2023.

A més, el consistori deixa la porta oberta a estudiar la continuïtat del carril bici de la ronda de Sant Pere cap al Llobregat, és a dir, per la ronda de la Universitat; un carril bici reclamat per veïns i entitats, però descartat en la reforma tàctica que es va fer l’any 2020.

El 2023 Barcelona tindrà 272 km de carrils bici

En total, des d’ara i fins al 2023, l’Ajuntament preveu implantar 24,6 km de carrils bici nous. A banda dels de la plaça de Catalunya, també s’allargarà el carril bici de la via Augusta (des de Gal·la Placídia fins al passeig de la Bonanova), se’n crearà un al carrer de Mallorca (des del Clot fins a l’estació de Sants), un altre al passeig de Joan de Borbó (entre la pl. Idrissa Diallo i el carrer de l’Escar), i al passeig de Maragall (des de la plaça de Maragall fins al carrer dels Castillejos), entre d’altres.

També cal sumar-los 8,5 km més, corresponents a carrils bici existents en vorera i que es baixaran a la calçada, a més d’1,4 km nous que naixeran amb actuacions urbanístiques integrals. Aquí hi destaquen el baixament a la calçada dels carrils de la Diagonal o la Gran Via, i la creació dels carrils bici a la via Laietana.

bicis via laietana
Bicicletes a la via Laietana, circulant per l’espai pensat per als vianants.

Un cop s’hagin fet aquestes actuacions, la ciutat disposarà d’un total de 272 km de carrils bici pròpiament dits, però si es compten els quilòmetres en carrers on hi conviuen bicis i cotxes, la xifra puja fins als 1.150 km.

Millorar la connexió ciclista a les places

Els carrils bici nous seguiran la mateixa lògica de les darreres actuacions que s’estan fent a Barcelona: seran carrils unidireccionals, el més ample possible (perquè hi convisquin bé bicicletes i patinets elèctrics), i a la calçada. De fet, aquesta última característica també tindrà un pes especial en la creació de connexions per a bici a places i encreuaments (com a la mateixa plaça de Catalunya).

Segons ha explicat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ara hi ha espais de la ciutat on les bicicletes “massa sovint entren en conflicte amb el vianant o el trànsit rodat” perquè no hi ha una bona connexió entre trams de carrils bici. Ha posat com a exemple la plaça d’Espanya, on hi conflueixen els carrils bici de Maria Cristina, de la Gran Via, del Paral·lel i del carrer de Tarragona, però que no tenen continuïtat un cop arriba la rotonda de la plaça d’Espanya.

En aquest sentit, les actuacions en carrils bici que es faran fins al 2023 també preveu millorar els encreuaments a les cruïlles del carrer de Mallorca amb els carrers de Sicília i de Cartagena.

bicicletes carrer desescalada
Foto: Xavi Calvo

L’assignatura pendent: els barris de muntanya

Adrià Gomila, director de Mobilitat de l’Ajuntament, ha manifestat la voluntat de crear una xarxa de carrils bici, també als barris de muntanya. Gomila assegura que “ja hi ha alguns corredors”, però reconeix: “Queda molt per tenir una malla de carrils bici que considerem adequada”. També ha expliat que la incorporació de bicicletes elèctriques ajudarà a millorar aquesta infraestructura.