L’Ajuntament de Barcelona planteja posar un carril bici de pujada i un altre de baixada a la via Laietana quan s’afronti la reforma. Segons ha avançat ‘La Vanguardia’ i ha confirmat betevé, la proposta trenca el plantejament inicial que preveia només un carril bici de pujada i que, de baixada, feia compartir carril a les bicicletes amb els cotxes a 30 km/h. Les entitats ciclistes, que havien alçat la veu contra la proposta inicial, aplaudeixen el canvi, mentre que els comerciants es mostren indignats perquè temen menys espai per a les voreres.

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha justificat el canvi de criteri perquè amb l’urbanisme tàctic que s’ha aplicat a la via Laietana “hem observat la necessitat d’assegurar el pas de les bicicletes”. Segons Sanz, l’ampliació de voreres que es va fer ha tingut més ús per a bicicletes i patinets que “requereixen un espai propi”. Tot i això, la responsable d’Urbanisme ha dit que buscaran “el màxim consens possible” per a la nova configuració de la via Laietana en què “només quedarà perjudicat el cotxe”.

Comerciants decebuts, ciclistes contents

L’Associació de Veïns i Comerciants de Via Laietana no ha rebut gens bé els canvis, dels quals se n’han assabentat de rebot. “Estem força decebuts i molt sorpresos”, ha dit el president de l’entitat, David González. Els comerciants recorden que la proposta de posar el carril bici als laterals es va descartar perquè suposava menys espai per ampliar voreres. “No entenem que sense consens i en secret vulguin aixecar un projecte pactat”, ha afegit González.

Des del Bicicleta Club de Catalunya, Carles Benito ha celebrat la proposta de posar el carril bici a tocar de les voreres: “És l’opció més amigable i que dona més confiança”. Benito ha denunciat que l’Ajuntament va pactar el projecte inicial “de forma unilateral” amb els comerciants “menyspreant anys d’experiència”, i ha demanat que no vagin a la contra d’una proposta que representa “el futur de les ciutats a tot arreu”.

Inici d’obres a finals d’any

La intenció de l’Ajuntament és poder començar les obres a finals d’any o principis del 2022, segons ha dit Janet Sanz. El consistori està ultimant la redacció del projecte executiu i la previsió és tenir-lo acabat a la tardor per treure les obres a concurs de forma immediata. La reforma de la via Laietana afrontarà no només la superfície d’aquesta artèria, sinó també el subsol, amb la incògnita de com es trobaran els serveis subterranis quan s’aixequi tot.